FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag driver spelservers och behöver starta om min server ibland för att det brukar sänka pingen och processerna flyter på lite bättre. Dvs det laggar mindre i spelet.
Jag hyr ut månads-servers som överlappar varandra rätt mycket så det finns aldrig något tillfälle jag hinner starta om servern. Så jag funderade på om det finns något program eller dylikt som sparade processerna, startade om servern, och sedan körde dessa igen? Till Debian alltså. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det du får göra då är att du kör virtuella maskiner där det är möjligt att göra snapshots av maskinen vid ett givet tillfälle och sedan starta från denna snapshot.
Annars krävs det att varje program har sådan funktionalitet inbyggd (sparar sin egen status, och kan starta upp i samma tillstånd) och det är knappast troligt. Du kanske kan köra säg fem virtuella maskiner och byta varje vecka vilken man hamnar på när man beställer en ny. Då har du alltid en du kan starta om (om du nu hyr ut per månad). Eller så hardu en fast dag och tid i månaden som du startar om på och meddelar dina kunder det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Du får helt enkelt planera in i systemen tider du har underhåll - just för det ändamålet men även för uppgraderingar osv.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Att köra vm är inget alternativ för spel..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det låter ju konstigt att det inte går att lösa på annat sätt tycker jag. Måste väl finnas något program som bara kollar vilka processer som körs, sparar, rebootar och sen startar dem. Om inte automatiskt, så manuellt.
Har nämligen uppemot 90 spelservers som står och tuggar dygnet runt i princip och om jag vill reboota blir det ett väldans meck att starta upp alla sen med rätt inställningar (olika för varje server) Alltså, problemet är inte att användarna blir sura om deras server startar om, mecket ligger i att JAG manuellt måste starta upp alla spelservers efter en reboot, om det inte var klart. Hur löser du det Studiox? Ser att även du hostar spelservers i din signatur. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Bara skapa ett shell script som startar alla? Och lägga att den ska startas i uppstart.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Servrarna körs redan via ett script, allt sker automatiskt, så jag förstår inte riktigt hur du menar att jag ska skapa ett shellscript?
Alla körs med olika flaggor/inställningar/IP/portar från olika sökvägar och det känns som att jag skulle kunna göra något bash script som fångar processerna eller dylikt men scripta/koda är inte min starkaste sida tyvärr. Får väl anlita någon kodare men hoppades på att jag kunde göra det själv ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vad exakt menar du med "fånga processerna"? Ändras saker under körning som du måste ha reda på? I annat fall föreslår jag att du går på patriks förslag att skapa scripts som startar allting åt dig istället för att du själv ska sitta å mecka manuellt med det
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Resultatet från kommandot ps -eo comm,args ger dig vilka processer som körs och med vilka argument de startades. Det kanske kan hjälpa dig att samla in värdena.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|