Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

generell fråga kring affiliatelänkar i sidfoten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-29, 23:48 #1
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007

Hej!
Många sidor lägger in stora mängder affiliatelänkar i bottnen av sidan. Ofta är länkens kontrast så låg att det knappt syns vad det står. Vad är syftet med detta? Självklart att tjäna pengar men jag fattar inte riktigt hur?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-01, 16:49 #2
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
Mycket flitig postare

Det kan vara länkar där ägarna får betalt per impression osv..
expression är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-01, 16:54 #3

Det låter rimligt. Stackars sidägare som betalar pengar för detta då de knappast får ut så mycket från det.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-01, 16:59 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by aquastorm@Jan 1 2009, 16:54
Stackars sidägare som betalar pengar för detta då de knappast får ut så mycket från det.
Ja, det är inte så kul att betala för att inte synas. Oftast vill man promota sitt varumärke när man
väljer att annonsera med impressions och clicks, man är alltså inte ute efter att konvertera utan
att bara bli synliga.

Det är alltid trisst när publishers utnyttjar dylika kampanjer, genom att knappt visa annonserna
men ändå få betalt för en count.
Oläst 2009-01-01, 18:39 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Är det inte för att komma upp i många annonsvisningar, och därmed kvalificera till diverse program som inte är tillgängligt från början?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-01, 20:12 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Anders - Det beror på vilket nätverk man vänder sig till. Men det borde inte vara någon skillnad, alla nätverk är öppna för alla, och alla programmen visas från början.
Det är min erfarenhet. Varifrån har du fått infon om att vissa kampanjer visas efter x antal sidvisningar samt vilka nätverk gäller det?
Oläst 2009-01-01, 22:56 #7
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Originally posted by expression@Jan 1 2009, 21:12
Anders - Det beror på vilket nätverk man vänder sig till. Men det borde inte vara någon skillnad, alla nätverk är öppna för alla, och alla programmen visas från början.
Det är min erfarenhet. Varifrån har du fått infon om att vissa kampanjer visas efter x antal sidvisningar samt vilka nätverk gäller det?
Jag kör inte så mycket affiliatelänkar, eller egentligen inga alls, men visst finns det ersättningsstegar hos bla TD. Där varierar ersättningen på olika faktorer, kanske tror folk att det hjälper att visa många annonser? Fast det borde ju vara konvertering som gäller, så de gör nog sig själva en björntjänst.

Ett annat alternativ är att de visar annonser där, för att sedan skapa artificiell trafik på länkarna.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-01, 23:12 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Anders - TD kör som du reflekterar över segment där du förflyttas beroende på antal leads / sales du skickar.

Denna typ som aquastorm indikerar helt på att personerna är ute efter att tjäna pengar på impressions. IFörstår inte hur man ska kunna skapa artificiell trafik genom att ha en liten länk och sedan ha impressions. Du tänker på att om impressions är många, borde nätverket också tro att klicksen ska bli många, då det är normalt?
Oläst 2009-01-02, 18:52 #9
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Jag kan bara tala för mig själv, men jag har ett par sidor där jag har affiliatelänkar i foten. Svaret på frågan, i mitt fall, är inte särskild svår.

De sidor där jag har länkarna i foten är sidor där konceptet till stor del bygger på samarbete med affiliatesidorna, för att tydliggöra detta för besökarna har jag därför valt att presentera dessa. Ser ingen anledning till att dölja det och så hoppas jag att det bygger ett förtroende hos besökarna.

Jag mäter faktiskt inte klicken från de länkarna så jag kan inte svara på om någon klickar just där, men min gissning är att det är väldigt få. Men om nu någon skulle klicka på en av de länkarna och konvertera så tycker jag att det vore slöseri att inte få provision på det, det är trots allt inget stort jobb att lägga in affiliatelänkar istället för vanliga.

Nu vet jag som sagt inte vilken sida du har varit inne på (länk?), men i mitt fall är allt innehåll, inklusive affiliatelänkarna, skrivna i samma färg fast en mycket mörkare ton för att fokus inte ska hamna i foten. Men det är utan tvekan läsbart. En simpel designfråga helt enkelt

Summan av kardemumman, som jag tidigare så vet jag inte vilken sida du har varit inne på, men jag tror inte att det är något fuffens. Så vitt jag vet finns det inget program hos de stora nätverken där man får betalt för impressions.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-02, 18:56 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

oskarg - Det finns endel nätverk (mest danska) som börjar komma till Sverige, som tillhandahåller impressions.

Det är förstående om man presenterar sina affiliatepartners i footern på sidan, men så som jag uppfattade tråden handlade länkarna om några väldigt, väldigt osynliga länkar med litet format (=Varför dölja sina partners om man har länkarna i footern? Då kan man lika gärna skippa det, den konvererar ju iallfall inte klick).
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017