FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag håller på att bygga en sida. Ordet jag optimerar för har bokstaven "ö" i sig. Därför har jag köpt domänen både med "ö" och med "o".
Vi säger att jag pratar om domänen: köp.se och så har jag även skaffat mig: kop.se för att komplettera och för att underlätta så att ingen skriver in fel om dom hör det från någon. Nu kommer min fråga. Rent SEO-mässigt. Är det bäst att lägga sidan och innehållet på "köp.se" domänen och 301 redirecta allt från "kop.se" domänen till "köp.se" domänen ? Eller tvärtom ? Jag tänker att folk skriver "köp" när dom söker efter ordet på t.ex. google. Därför borde det vara bättre att lägga sidan och innehållet på "köp.se". Och redirecta "kop.se" till "köp.se" Tacksam för synpunkter |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det du borde fundera över är: Har alla besökare system som klarar av åäö i webbadresserna?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
sant. o är mycket mer kompatibelt. Fast dom felsta casual surfarna jag får in kör IE7 som faktiskt stödjer ÅÄÖ url:er
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Fast inte alla. Vill du tappa dem?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
låt köp vara alias till kop
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
+ 1
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skulle vara roligt om fler folk vågade använda sina idn-domäner..
Själv hade jag testat vilken som får mest besök och valt den. Hade jag varit riktigt modig så hade jag kört idn-domänen för webb, och använt icke-idn till e-post (eftersom det är där de verkliga problemen ligger) samt för omdirigering till idn. De besökarna som försökt nå sidan med webbläsare som inte stödjer idn, hade jag gett fulfingret, rakt av.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Network: Säg det till dina presumtiva kunder också, jag tror inte de bryr sig om att uppgradera webbläsaren för att kunna shoppa ifrån dig => Du får minskade intäkter och lägre vinst
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|