FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Som rubriken lyder; hur bör man värdera en unik besökare rent pengamässigt?
Jag driver t.ex. en butik som har blivit erbjuden att finnas med i en slags portal och får betala per unik besökare/timme som portalen genererar till "min del" av portalen. Finns det någon typ av standard man värderar efter? Tipsa gärna hur ni skulle gjort |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Via Google Analytics kan du se, i efterhand då förstås, intäkt per unik besökare. Om du exempelvis får resultatet 4 kr där, och har betalat mindre än detta till portalen så är det ju lönsamt. Men det vet du ju som sagt inte förrän du har testat en period.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Unik besökare per timma verkar vara en ganska snäv tidsram. Jag tycker unik besökare per dag är absoluta minimum, helst per vecka. Sätter de gränsen per timma spelar det nästan ingen roll att de är unika tycker jag. Om man mäter unika besökare per timma under en dag så skulle det vara väldigt likt antalet besök per dag antar jag.
Jag vet ingen direkt standard för att värdera unika besökare. Men när man statistiskt mäter dem brukar det vara unika/månad, unika/vecka och unika/dygn. En kortare tidsperiod än dygn känns inte speciellt intressant. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
unik besökare per timme är ju helt pajas.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Ska tillägga att butiken är en fysisk butik, därför svårt det där med googel analytics.
- Fysisk butik som finns med på en typ av portal med många besökare som innebär många potenisiella kunder för mig. - Okej, unika besökare per vecka är ett bättre alternativ Om jag sedan får betala t.ex. 50öre per besökare, är det dyrt/billigt? Åsikter och argument tack. Gärna om ni har egna erfarenheter men åsikter är också guld värda ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ok, så du har en "riktig" butik och det du får av portalen är en info/presentationssida där du kan tipsa om olika produkter och adress till butiken etc? Eller är jag ute och cyklar?
Om det nu är så att jag fattat rätt så tycker jag man borde jämföra priset med andra annonsalternativ. Den som ser annonsen/reklamen måste ju ta sig till din butik. Om butiken bara finns t.ex i Stockholm så är många av de besökare du betalar för "värdelösa". Om de nu inte blir så intresserade av butiken att de kommer ihåg att besöka den vid sitt nästa stockholmsbesök. Om det nu är så att du har en butik som i mitt exempel ovan så tycker jag inte du ska betala för besökare utanför ditt geografiska område, t.ex Stockholms län. Och i så fall är väl ett pris på 0,5-1 kr per unik träff per dag ett rimligt pris. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Citat:
0,5 - 1kr per unikträff inom "rätt" geografisktområde, per dag tycker du verkar rimligt. Kan du motivera varför du tycker per dag och inte som de andra, per vecka?. Hur ska de andra besökarna värderas? gratis? Jätte tacksam för allas åsikter, behöver hjälp att bilda mig en uppfattning inom området. Tack tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag vet inte hur statistiken över lokala portaler kan se ut, men jag misstänker att de har ganska många återkommande besökare. Det gör ju att risken att du betalar för samma besökare flera gånger ökar. Portalen är kanske medveten om detta och ser unika/timma som sin enda chans att få in några större annonsintäkter. På frågan hur övriga besökare ska värderas så tycker jag att de max ska kosta några öre, alternativt vara gratis. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|