FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Jag har precis installerat en PHPLD och försökt byta språk till svenska. PHPLD hämtar språken från en språkfil, om jag skriver "åäö" så visas det bara konstiga tecken på sidan (diamaneter med frågetecken), skriver jag ä så fungerar det på vissa ställen, på andra ställen har den bytt ut & mot & i htmlkoden så att istället för t.ex. ä så står det ä utskrivet på sidan. Jag har även testat att ändra till detta: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//sv" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> ... <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har inga problem med den svenska varianten av phpLD med utf-8. Kommer inte riktigt ihåg hur installationen ser ut dock. Har du missat något där kanske? Testa att installera om. Gå igenom varje steg ordentligt och följ instruktionerna noga, särskilt det som rör teckenkodning och databas.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det är ingen som har någon aning om varför & byts ut till &på vissa ställen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nope, jag kör visst tvåan också. Vad har du för header i include/config.php?
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
@ header ('Content-Type: text/html; charset=utf-8'); ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jupps, testa att ändra till iso-8859-1 där.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Utan framgång
![]() Du har inte möjlighet att skicka över din installation, eller din språkfil? Jag håller på att bli tokig ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nu har jag installerat om HELT och det fungerar faktiskt, men jag har ingen aning om vad som var fel. Tack för hjälpen iaf TT!
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|