FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hejsan
Som vanligt ber jag om ursäkt om det finns en sådan här tråd redan, jag har kollat dock... Troligtvis kommer jag gå över till VPS (från webbhotell) inom kort eftersom sidan vuxit ur hotellet. Det är ju inget litet steg egentligen att gå från hotell till VPS så det är mycket att hålla reda på. Jag skulle vilja vet hur er favvo-konfig/distribution skulle se ut för att driva phpbb forum utifrån mina "krav". Ni får gärna gå lite djupare i er tänkta konfiguration, bl a lite intresserad av mod_security osv som diskuterats nyligen här. God säkerhet både gällande intrång och drift önskas givetvis, sedan vill jag naturligtvis att server lirar bra ihop med phpbb. Funderar f.ö på Glesys Guld. Hoppas på många svar så jag kan ställa dumma frågor! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Till att börja med förstår jag inte varför du behöver en vps till ett forum? Det finns många webbhotell som är villiga att hosta forum med hög eller obegränsad bandbredd.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Gemensam databas för typ alla hotellkunder är en anledning (segt av och till). En annan är att jag tröttnat på att dela med flera hundra där det alltid finns en eller flera klåpare som sänker servern då och då (det spelar ju ingen roll egentligen att de portas, skadan är ju skedd).
Sedan vill jag kunna styra viss konfig i php som hotellen inte släpper på idag. Har även annonsörer så varken jag eller dem vill ha nertid. Det var några argument, är jag fel ute? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Om du lägger ditt forum på en vps så har du ingen garanti för att det alltid rullar fort. Jag tycker du ska leta efter ett webbhotell, där man inte kör traditionellt webbhotell, med 5-8000 konton på samma server och på samma server kör man webbserver och mysql server. Leta istället rätt på ett hotell som kör klustrade webbservrar och klustrade mysql servrar med cachande reverse proxy frontends.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tips på sådana webbhotell tar jag givetvis emot tacksamt.
Edit: jag har inte hittat några i sverige, men har å andra sidan inte kollat så djupt... Specen för sajten idag är ung: 100GB data/mån. 55.000 unika besök/mån. 650.000 sidvisningar. Men sedan danielos måste du väl ändå hålla med om att du har bättre prestanda på VPS, det borde säga sig självt med färre antal konton på servern, eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
1. En cachande reverse proxy frontend server 2. En dedikerad webbserver 3. En dedikerad mysql server Och siffrorna du nämner ska inte vara några problem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ok, men då får du meddela några webbhotell som skulle klå VPS och som kör enl din spec. Ta det via PM om du inte vill skylta ut.
Sifforna är idag, jag försöker ta höjd nu vid byte, tror och hoppas på en dubblering iaf inom ett år. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
PM skickat!
|
|||