Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dela filer mellan olika datorer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-02, 18:28 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Jag har numera anställda. Dessutom så arbetar jag både från kontoret och hemifrån ibland. Jag är på jakt efter någon lösning som gör att jag och mina kollegor kan komma åt gemensamma filer på ett enkelt sätt – oavsett vart vi befinner oss.

Det jag behöver är alltså någon typ av extern hårddisk med nätverksanslutning, eller en server. Till detta behöver jag även någon typ av mjukvara som gör att fildelningen och säkerhetskopieringen blir enkel.

Finns det någon på WN som kan ge några konkreta tips angående hårdvara eller mjukvara som lämpar sig för detta? Det ska väl inte vara omöjligt att snickra ihop någon egen lösning, men jag orkar inte uppfinna hjulet på nytt varje gång. Finns det kanske till och med webbhotell som är anpassade för denna typ av användning? Det måste vara enkelt att komma åt och säkerhetskopiera filerna.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 18:50 #2
Krickos avatar
Kricko Kricko är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Medlem
Krickos avatar

Hur ser ditt nätverk ut nu?

Följande bör inte vara allt för dyrt eller komplicerat;
Köp en NAS/Server och mappa delade enheten på samtliga datorer.
Köp en brandvägg med stöd för VPN.

Med den setupen har du åtkomst till den delade mappen/enheten när du befinner dig i nätverket. Om du sitter på ett annat nätverk så ansluter du dig med din VPN så får du åtkomst till mappen.
Kricko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 20:21 #3
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by Kricko@Dec 2 2008, 19:50

Med den setupen har du åtkomst till den delade mappen/enheten när du befinner dig i nätverket. Om du sitter på ett annat nätverk så ansluter du dig med din VPN så får du åtkomst till mappen.
Tackar! Det var precis ett sådant svar som jag hade hoppats på. NAS/Server och VPN. Då vet jag vad jag ska fråga efter när jag kontaktar en återförsäljare.

Jag har en ZyXEL P-600 router på kontoret. Får kolla upp om den har stöd för VPN.

Kan alla NAS köras fristående, dvs utan att vara inkopplade till en dator via usb eller firewire? Fungerar de som en självständig enhet, eller mer som en extern hårddisk som behöver en dator för att fungera?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 20:26 #4
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
https://www.getdropbox.com/

Dropbox är otroligt enkelt, smidigt och kostnadsfritt upp till 2 GB. Rekommenderas starkt.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 20:43 #5
Krickos avatar
Medlem

Medlem
Krickos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av Kricko

Tackar! Det var precis ett sådant svar som jag hade hoppats på. NAS/Server och VPN. Då vet jag vad jag ska fråga efter när jag kontaktar en återförsäljare.

Jag har en ZyXEL P-600 router på kontoret. Får kolla upp om den har stöd för VPN.

Kan alla NAS köras fristående, dvs utan att vara inkopplade till en dator via usb eller firewire? Fungerar de som en självständig enhet, eller mer som en extern hårddisk som behöver en dator för att fungera?
NAS är en nätverksenhet som kan stå och snurra dygnet runt.
Köper du en enhet med plats för två diskar så brukar det finnas alternativ för t.e.x. raid 1 vilket inte är helt fel.

Här har du ett exempel på kabinett så du ser hur det fungerar: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=341616
Kricko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 21:38 #6
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Konkret tips: samba-server (linux) med openvpn på.

Då kan du och dina anställda ansluta till datorn med openvpn och sedan komma åt filerna precis som om det vore i ditt lokala nätverk vart du än är i världen. Dock kräver det en hel del kunskap om hur du konfigurerar det hela, inget jag rekommenderar om du inte redan sedan tidigare har linuxkunskap eller är beredd att köpa in tjänsten.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-03, 02:48 #7
patjoh patjoh är inte uppkopplad
Nykomling

patjoh patjoh är inte uppkopplad
Nykomling

Håller med MMC. Dropbox är ett väldigt smidigt alternativ.
patjoh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-10, 22:54 #8
tw_yans avatar
tw_yan tw_yan är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2008
tw_yan tw_yan är inte uppkopplad
Nykomling
tw_yans avatar

Reg.datum: Dec 2008
Tja
Mitt förslag är en Linux burk förslagsvis Ubuntu som ssh server, som klient använder man SftpDrive som mappar din mapp på servern till en enhetsbokstav i Windows samt att kontakten över internet då är krypterad.

Vi kör detta på alla Windows på kontoret själv kör jag Ubuntu så jag har detta inbyggt i systemet...
tw_yan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-10, 23:03 #9
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jag har några kunder som använder Jungledisk sedan länge och är nöjda med både priset, snabbheten och smidigheten.

http://www.jungledisk.com/
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-11, 05:09 #10
klein klein är inte uppkopplad

klein klein är inte uppkopplad

Citat:
Originally posted by Gustav@Dec 2 2008, 19:28
Jag har numera anställda. Dessutom så arbetar jag både från kontoret och hemifrån ibland. Jag är på jakt efter någon lösning som gör att jag och mina kollegor kan komma åt gemensamma filer på ett enkelt sätt – oavsett vart vi befinner oss.

Det jag behöver är alltså någon typ av extern hårddisk med nätverksanslutning, eller en server. Till detta behöver jag även någon typ av mjukvara som gör att fildelningen och säkerhetskopieringen blir enkel.

Finns det någon på WN som kan ge några konkreta tips angående hårdvara eller mjukvara som lämpar sig för detta? Det ska väl inte vara omöjligt att snickra ihop någon egen lösning, men jag orkar inte uppfinna hjulet på nytt varje gång. Finns det kanske till och med webbhotell som är anpassade för denna typ av användning? Det måste vara enkelt att komma åt och säkerhetskopiera filerna.
FreeBSD maskin med Samba.. Du har dator av m/ä och installera FreeBSD och Samba.. ( m/ä = Singel core CPU typ intel p4 äldre Amd k8 . Ca 4 år gamla kontorsdator.)

Annars kan man köra någon Windows XP Pro burk , där man har remote desktop påslaget.. Det är smidigt att man har bokförenings maskinen på en egen burk, sedan kan man jobba emot den med remote desktop, men man kan ha bokförenings personal geografiskt sittade där lönerna är lägre, man kan även begränsa så att folk inte kan springa iväg med känslig data.

Detta når man via OpenVPN , så varje dator måste innehålla ett cert som vill ha access till din dator.

Man kan även köra NAS:ar , nackdelen med Nas:ar är en del modeller har väldigt låg säkerhet. Och skall du lägga hela bolaget existens på NAS:en, så SKALL den innehålla raid. Fördelen med att köra på en FreeBSD kärra, är att man kan ha script som gör tar bollar av alla filer och lägger dem på ytterligare en hårddisk.

Denna lösning har nackdelen att den kräver lite mer meck och intrimning, fördelen är att den bara går och går, när den är uppe och rullar. Man behöver inte ens ha pek och klick gränsnittet ingång, FreeBSD har samma kommandon som Mac OS X, så även Mac användare känner sig hemma i FreeBSD.

Ubuntu / FreeBSD är samma sak, bara olika smaker inom Unix.. Den linux dist som fungera bäst med nästan all hårdvara, är ju Debian.

Fördelen med NAS är att det är färdig pakterat och klart, lätt använd via http.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017