FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är ganska bra på PHP men behöver nu utöka mina kunskaper även med ASP. Den främsta anledningen är att jag behöver lära mig att kommunicera med en activex-modul för styrning av ett externt bokningssystem.
Så... hur börjar jag? Nybörjarresurser på nätet? Jag programmerade lite VBA för 5-6 år sedan, men det var inget djupare. Jag misstänker att ASP är rätt likt VBA. Tips! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
hej!
När du skriver asp antar jag att du menar asp.net. Enklaste sättet att lära sej är nog att sätta sej ner och pilla lite i visual studio som i princip gör hela jobbet åt dej (jag skämtar inte). Mitt liv har blivit mycket enklare då jag började koda i windows istället för linux även då jag fortfarande har starka band till linux och vim. Läs lite på nätet och testa exempelkoder. Msdn har ett otroligt stort arkiv |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
ASP är gammalt kör ASP.NET istället
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Finns det några bra nybörjarguider på nätet om ASP.NET. Jag är medveten om att det är mycket eget exprimenterande men jag är inte främmande för det. Men vissa hjul behöver man kanske inte uppfinna igen även om den del har patent på det... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Usch.. ASP-sidan verkar för läskig med tanke på att det krävs personnummer. Jag känner inte till något annat forum som kräver detta. Men man kan ju använda den för att ev söka information.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
I och med att en ny version av sidan kommer se sitt ljus senare i år så kommer kravet på komplett personnummer att tas bort.
Åter igen behöver man bara fylla i år månad dag samt om man är man eller kvinna den dag den nya versionen släpps. Kravet på komplett personnummer infördes på nuvarande versionen när den skapades då det bedömdes vara nödvändigt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Passar på att slänga in en fråga i ämnet.
Om man kör ASP idag, är det mycket jobb och/eller svårt att göra om koden till ASP.NET? Något speciellt man bör veta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Nykomling
|
"Nackdelen" med att köra klassisk ASP är just att det anses vara "dött", d.v.s. att det inte utvecklas vidare nå mer. Microsoft har valt att satsa på ASP.NET istället.
När det gäller din fråga om konvertering från ASP till ASP.NET så kommer du att känna igen väldigt mycket om du flyttar över från ASP VB till ASP.NET VB. I övrigt så är det inte lätt att konvertera, enligt min mening. Välj antingen klassisk ASP eller ASP.NET och kör på det. Enligt mig är det en fördel att inte kunna ASP om man vill lära sig ASP.NET, det krånglar bara till, eftersom ASP.NET fungerar lite annorlunda. Jag säger inte att klassisk ASP inte duger, tvärtom, det fungerar hur bra som helst! Men allt beror på ditt ändamål, alltså vad du vill uppnå för mål med ditt kodande och dina kunskaper. Du kan titta in på http://www.aspkoll.se ifall du vill läsa ASP artiklar eller liknande, ställ frågor i forumet också. Här på WN.se finns det många kompetenta programmerare, så det är bara att ställa frågor så får du nog svar. Precis som itkraft nämnde innan så finns det andra sidor. Du får använda det som känns bekvämast för dig helt enkelt. Återkom med frågor om du undrar över något mer. Lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|