FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
Jag håller på med en fan-hemsida för ett dataspel. När jag kollade vilka domäner som var ledia märkte jag att "spelnamnet".se var ledigt. Har jag rätt att köpa och använda det utan att det finns risk att spelutvecklarna blir sura? Martin H. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
står nog på nic.se
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Troligtvis är ju namnet skyddat som varumärke, vilket då gör att du INTE har rätt till namnet, men vissa företag (och även artister) uppmuntrar till fan-sajter, och ingriper alltså inte trots namnintrånget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Beror nog mest på om det är TM skyddat.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jo.. du får köpa det..
och så länge du använder domänen till något som faktiskt har med spelet att göra så har dom svårt att vinna en rättslig tvist om det.. köp det! gnäller dom så kan du iaf ge dom en chans att få köpa det av dig.. om dom inte köpt det så betyder det nog att dom inte är så intresserade av det |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för svaren.
Det finns ju många fansidor till spel som har gjort om spel-namnet, eller lagt till något ord, men detta är alltså det rena, klara spelnamnet (!) så det var därför jag blev lite fundersam. Och, ja - jag ska verkligen köpa det! Jag får inte missa detta tillfälle ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan ju alltid göra en sökning i Varumärkesregistret ifall du vill vara helt säker:
http://www.prv.se/vmi/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag själv anser jag att det bara är att regga, vill de ha domänen sen så är det bara att ge den till dem mot registeringsavgiften eller avregistrera.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Själv känner jag en kille som har www.finalfantasy.se
Har för mig att han skickade ett mail till Square, eller vad företaget nu heter :P Vet inte om han fick nått svar då, men han har iaf inte fått några klagomål ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|