FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan,
I Joomla 1.0 använde jag tidigare en bra mambot som hette "SBD Tigra Tables" men den funkar inte i Joomla 1.5. Är det någon som vet om ett bra sätt att automatiskt få en tabells jämna/udda rader i olika färger, och att om man skjuter in 3 rader mitt i så uppdateras tabellen automatiskt? Så funkade den gamla mamboten och gjorde allt otroligt enkellt och långa tabeller blev enkla att läsa, man satte upp några färger i sin template mall css som den hämtade värdena från vilket gjorde det lätt att ändra vid behov. Mvh / J |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är möjligt att det är ännu lättare med en mambot, men det går fort att koda för hand också, det brukar jag göra.
Nånting i denna stilen: $rowcolor = 0; while (antagligen hämtar du data från din databas här eller ngt liknande) ... $rowcolor = ($rowcolor +1) % 2; echo '<tr class="tablerowcolor$rowcolor" ... Sen kan du göra css-klasser som heter tablerowcolor0 och tablerowcolor1 och sätta färger där. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Titta närmare på JQuery.. ljuvligt http://15daysofjquery.com/examples/zebra/
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ska tyldigen gå att göra direkt i stylen, men jag ser inte att det fungerar i ff3:
http://www.w3.org/Style/Examples/007/evenodd |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Funkar inte i ff 2 på mac heller, så det är väl frågan om det funkar på någon gecko-läsare alls... Att skapa effekten i frontend med jQuery känns ju lite dumt så kör på serversidan såsom mersault exemplifierar. Att skapa en var-annan-rad-effekt när man itererar igenom något kräver inte mycket kod, t tex
Kod:
for($i=0; $i<100; $i++) { echo '<p style="background:'.( ($i%2) ? 'pink':'yellow').'">En rad</p>'; } |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla svar,
Det som gjorde "SBD Tigra Tables" boten så bra i gamla Joomla var just att man enkellt la en kodsträng under sin tabell där tabell och kod hade samma idnummer och sen skötte boten resten. Man kunde stoppa in rader i efterhand var som helst utan problem. phenomenon: Nu är jag inte så haj på kodandet, JQuery ser onekligen trevlig ut men jag vet inte riktigt hur man använder den Joomla 1.5. Dessutom verkar den inte automatiskt ge nya rader varannan färg... så om jag behöver stoppa in 3 rader mitt i en tabell så bllir det 3 med samma färg. Magnus A: Den funkar inte i FF 3 för mig heller ![]() mersault: Hur rent praktiskt använder du detta i Joomla 1.5? Kan du i redigeringsläget stoppa dit en tabell och skriva in uppgifter i raderna och få raderna stripade med din variant? Tack för att ni försöker hjälpa ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|