FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Validating
|
Hojsan, undrar om någon vet hur man kan beräkna en sajts ca. Pris vid köp/försäljning?
Tex. om man har en sajt med lättskött innehåll, som bara behöver uppdateras 10min/dag och som genererar fiktiva 50000kr/månad i ren vinst med en tillväxt på 10-15% månad. Hur kan man på ett ungefär säga vad priset skulle landa på? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
50k * 12 = 600k?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
12 månader är bara en riktlinje. En sida som din kan säljas för betydligt mer om det är som du säger då skötseln är så pass enkel.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kommer den fortsätta att öka med 10-15% ? I så fall skulle jag värdera den till närmare 2miljoner. Med tanke på att sidan om ett år skulle ha en månadsintäckt på ca. 150k/mån om man räknar lågt =)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du måste räkna bort kostnaden för att ha en person försörj av intäkterna, 0 i omkostnader finns inte.
Din arbetstid är inte gratis och den kunskap du besitter för att uppdatera siten har oxo ett värde som den nya ägaren troligen förlorar vid ett övertagande, det måste kompenseras med en prisreduktion. Den specifika affärsrisken att utvecklingen inte blir som du tänkt och planerat är en annan faktor som sänker priset ganska rejält. Hur stor är den realistiska marknaden? Alla marknader har ett tak, var finns det räknat i intäkter per år. När beräknas du nå taket? Det finns många frågor som måste tänkas igenom och kalkyleras. Sen är det frågan om hur många som är intresserade av att köpa din site, är det många så kan det bli budgivning och alla rationella kalkyler sätts ur spel. Är det bara ett fåtal så är det förhandlingstekniken som segrar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Varför sälja om den ökar med 10-15%/mån?
Eller jag kanske ska säga, varför fundera på sälja? Hehe. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om siffrorna du anger stämmer, och är hållbara, skulle jag lägga 2-3 gånger nuvarande årsvinsten, d.v.s runt 1.5 - 2 miljoner. Eftersom den ligger i spel-området, antagligen mer än så. Årsvinsten gånger några år är ingen ovanlig taktik då man värderar sajter.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad handlar det om för sort sajt, då tänker jag på varför man måste uppdatera innehåll på den (10min)?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|