FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej
Jag håller på med en logga åt ett företag i Photoshop. Innan jag grejar för mycket med den så undrar jag om man i efterhand kan konvertera den till vektorgrafik om det inte är allt för mycket "krimskrams" i den? Som det är nu är jag inte insatt i att jobba med vektorgrafik alls. Utan gör den i vanliga Photoshop CS2 just nu. Men frågan är alltså går det att fixa i efterhand? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har försökt några gånger att konvertera men får det aldrig helt 100%. Men det kanske går.
Nu för tiden ritar jag upp logotyper direkt i vektorformat så man vet att det blir rätt. Finns lite såna här tjänster som du kan prova: http://vectormagic.com/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för tipset, blir nog att sätta sig in i Illustrator.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Skapar grafik gör man ju som sagt i Illustrator/Corel Draw, eller annat vektorformat, just för redigerbarhet och möljighet att anpassa format för olika ändamål (web, papper osv.)
Däremot så har ju Photoshop stöd för banor på olika sätt, så en export från Photoshop CS2 till Illustrator CS2 eller senare bör innebära att du får med dig en del redigerbara objekt. Tracefunktioner som vectormagic eller dom som finns inbyggda i programmen kan vara användbara, men oftast inte, dom ger antingen onödigt komplexa objekt eller dålig kvalité. Tar man en circel som ett exempel, så kör man den i ett traceprogram så får man ett objekt med kanske 30 punkter, som ändå aldrig ser helt rund ut, medans om du ritar upp samma cirkel i Illustrator så får du en cirkel med 4 ankarpunter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det går att konvertera 99% till vektorgrafik förutsatt att originalet är bra nog att jobba utifrån.
Dock ska man inte underskatta att det är sjukt jobbigt ibland och ibland ganska lätt. Adobe Streamline tycker jag är ganska bra för konvertering, men som gummianka säger är det bästa att göra all grafik direkt i Illustrator. Det tjänar man mycket tid på i längden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Streamline är bra,vilket är intressant eftersom det vid det här laget är bra gammalt.
Illustrator CS3 och Corel X4 har också väldigt bra inbyggda funktioner, Corel X4 har ju också väldigt bra integration med WhatTheFont (text är ju alltid enklast om man kan identifiera vilket typsnitt som används och skriva om texten) Personligen använder jag nästan uteslutande Fireworks CS3 idag, då det har alldeles utomordentligt stöd för PNG med banor. Sen beror det ju helt och hållet på vad man ska göra och vem som ska ha det, har man t.ex. ett jobb som inkluderar en känd logotype, t.ex. Volvo, där man inte har tillgång till ett vettigt original (vilket händer förvånansvärt ofta) så är det ju väldigt viktigt att det blir rätt, och ska man då förstora det ingångsmaterial man har (vilket ju ofta är själva anledningen till att man vektoriserar något) så ger "automatiska" lösningar sällan fullgott resultat. Men för att ta ett exempel, om man t.ex. ska vektorisera en Nike logotype, så går det avsevärt fortare att rita en ny utifrån en bitmapbild som man monterar som "kalkylbild" än att använda t.ex. Streamline och sen redigera det resultatet. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|