FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har en sida som vi kan kalla A. Sidan A får många besök från google. På min sida A så länkar jag vidare till min butik. Det fungerar finemang.
Men jag har också annonser från AdSense på sidan A. Jag har spärrat ut alla konkurrenter. Men så av en slump så råkade jag låta en av mina konkurrenter finnas med som annonsör på sidan A under två dygn. Under denna period tjänade jag mycket mer än någonsin tidigare (på AdSense alltså). Under denna period märkte jag inte någon nedgång i försäljningen i min butik. Nu funderar jag på om jag skall låta min konkurrent få fortsätta att annonsera på sidan A. Givetvis förlorar jag på att förlora kunder till min konkurrent. Men samtidigt vet jag ju inte helt säkert att en person som klickar sig till min konkurrent verkligen blir en kund där... Och en stor fet länk till min butik ligger fortfarande kvar på sida A. Så de som verkligen vill handla i min butik gör säkert det. Jag definerar problemet som så att jag "konkurrerar med mig själv". Dvs sidan A konkurrerar med min butik. Skall jag tjäna pengar på sidan A eller på min butik? Annonsklick är ju ändå easy money jämfört med att försöka konvertera besökare till min butik till att bli kunder... Hur skulle ni göra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hmm.. Det kanske är dumt att annonsera över huvud taget? Även om jag tar bort alla konkurrenter? Jag menar, varenda besökare är ju en potentiell kund i min butik.
eller Kan det inte vara så att olika människor har olika behov. En del vill handla i min butik och en del vill handla hos mina konkurrenter. Besökarna till sidan A vet att min butik finns. Så om de hade velat så hade dem väl ändå handlat hos mig? På 80-talet kanske man kunde lådsas som om man inte hade några konkurrenter. Men nuförtiden (med Prisjakt, Google m.m.) så är det väl ganska lätt att hitta konkurrenterna ändå? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vinner på klick. Ja ok om din marginal på det du säljer i butiken ger sämre förtjänst än klicken så skall du nog fortsätta med klicken. Men kanske fundera om du skall ha en butik.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Om jag tar bort annonserna helt och hållet så betyder inte det att besökare till sidan A handlar hos mig och inte hos min konkurrent. Och likadant åt andra hållet. Tar jag bort länken till min butik och lägger upp annonser till mina konkurrenter - så är det inte säkert att besökarna klickar på annonserna. Så det är väl inte riktigt så enkelt som du säger? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Två dygn är för kort tid för att ge ett signifikat resultat. Låt annonseringen stå på i en månad så får du se på riktiga siffror.
Allmänt så har jag sett att det blir det dåliga siffror på Adsense när man spärrar bort för många annonsörer. Varför vet jag inte. Kanske är det något straff, kanske blir uträkningen av klickbuden fel i googles system. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Men du borde väl ha statisitk på avslut som sker via sida A? Det är väl inte så svårt att ungefär räkna på vad en kund är värd när de klickar till din butik alternativt de klickar till en konkurent? Och om konkurenten har skrivit en så pass bra annons så många klickar sig vidare på den så är det väl bara att apa efter lite...
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|