FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
När jag med phpmyadmin lägger in en ny rad i min tabell så skriver den ut vilket id-nummer den nya raden fick. Hur ordnar jag det enklast i ett asp-script?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag kan inget om ASP då jag kodar i PHP, men detta kanske hjälper?
http://www.4guysfromrolla.com/webtech/tips...t122600-1.shtml |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tackar! Det hjälpte en bit på vägen. Fast som det är nu måste jag göra två MySQL-frågor. Först en för att lägga in raden, och så en för att kontrollera vilket id-nummer den fick.
Jag skulle vilja klämma in det på en enda rad, typ så här: SQL = "INSERT INTO foretag (epost, password) VALUES ('test','pass');SELECT @@IDENTITY FROM foretag" Set rs = Connect.Execute(SQL) Fast då får jag MySQL-fel i närheten av ";SELECT @@IDENTITY" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Detta hjälper dig nog inget, men i php skriver man bara:
Kod:
$sql = mysql_query("INSERT INTO ...."); $idt = mysql_insert_id(); Det kanske finns något liknande i ASP? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Det blir fortfarande 2 frågor till databasen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Aspsidan.nu
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har mitt egna sätt..
Efter jag lagt in nått i databasen uppdaterar jag den (recset.update) och väljer sista posten.. alltså: Select TOP 1 * From tabell ORDER BY id DESC hämtar det högsta ID:t.. oftast det senaste. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() Den koden kommer ju utan tvekan att returnera fel värde förr eller senare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jag brukar, för att vara på den säkra sidan, ställa en fråga till databasen med de värden jag nyss lade in för att få id på den nya raden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag har hört att just den funktionen i PHP skall klara av att få det id man stoppa in med egna scriptet senast... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|