Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur hanterar ni fakturabeställningar?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-11, 15:20 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Jag sitter här med en bunt outlösta paket som kommit outlösta i retur. Samtliga beställningar har varit mot faktura via Kreditor.

Hittills har jag alltid bara makulerat beställningarna samt fakturan. Nu börjar jag dock tröttna på det här. Kunderna har inte meddelat oss att de häver köpet. De har inte kontaktat oss överhuvudtaget. Det trots att Kreditor alltid hinner skicka en påminnelse. Fakturan medföljer alltid försändelsen och en påminnelse skickas efter 14 dagar. Försändelser går dock i retur först efter 31 dagar.

Jag funderar på att makulera fakturorna exkl avgifter från och med nu. Jag kommer då att tvinga kunden att betala fraktavgift samt påminnelseavgift. Vi har trots allt haft kostnader i samband med köpet.

Hur hanterar ni outlösta beställningar mot faktura? Vad är brukligt? Vad säger konsumentköplagen?

Observera att jag här inte avser beställningar där kunden har hört av sig till oss och sagt att de ångrar köpet. I de fallen brukar jag vara mån om att ge god service. Men i de här fallen så blir jag bara arg. Det var enklare under den tiden då man kunde frysa fakturor i Kreditors system. Numera måste man istället fatta beslut direkt (och de ofta utan ha någon information att gå på överhuvudtaget. Jag vet ju inte om kunden bara struntat i beställningen, eller om det är Posten som aldrig aviserat leveransen).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 16:29 #2
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
Mycket flitig postare
SweCats avatar

Jag tror inte du får låta fakturan ligga kvar, så att du bara tar bort varorna och låter avgifterna ligga kvar. Jag gjorde så tidigare men efter samtal med kreditors kundtjänst så fick jag veta att det fick man inte göra, eftersom de inte skulle stå kreditrisken för ångrade köp, utan man måste i så fall makulerna fakturan och därefter göra en postförskottsfaktura.

Numer makulerar jag fakturan och skickar en ny faktura på min outlöst paketavgift som finns i våra ordervillkor
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 19:15 #3
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Vi använder Kreditor för att förenkla vår fakturering. Men just nu känns det bara som om Kreditor gör faktureringen mer komplicerad. Jag saknar den tiden då man kunde frysa fakturor, så att man fick tid på sig att försöka kontakta kunden.

Enligt distansavtalslagen så måste kunden meddela säljaren om att denna häver köpet (2000:274 §13). Så sker inte i de här specifika fallen. Samtidigt så börjar ångerfristen gälla från den dagen kunden mottagit leverans. Ett outlöst paket är alltså inte detsamma som att kunden ångrar köpet enligt lagens mening. Vi har fullföljt vår del av avtalet och kunden är bunden tills det att denna meddelar oss att han/hon häver köpet. Det finns enligt lagens mening ingen anledning för oss att makulera en beställning innan det att kunden häver köpet.

Enligt konsumentköplagen så står kunden själv för fraktkostnaden vid öppet köp. Transportkostnaden är en del i köpet och således bör Kreditor stå risken. Transporten är att betrakta som en tjänst och den står tydligt specificerad på fakturan. Kreditor har godkänt köpet av transport (fraktavgiften) via FaktureraMig. Tjänsten har blivit levererad och förbrukad och nu vill jag ha betalt. Om Kreditors kundtjänst anser att frakten är en vara som kan ångras efter det att den blivit förbrukad, så måste de ha fått någonting om bakfoten. Det finns inget lagligt stöd som säger att man kan ångra en transport i efterhand med hjälp av konsumentskyddet. Tvärtom så är lagen väldigt tydlig på den här punkten - lagen om ångerrätt är ej tillämpbar för transporter (2000:274 §7).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 19:24 #4
SweCats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
SweCats avatar

Ho, Ho Kreditor vart är ni? Sebastian kan du svara på vad som gäller?
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 19:58 #5
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Hel enig med Gustav, har också tänkt på detta. Men vår fakturering har inte varit igång så länge så paketen har knappt börjat komma i retur ännu. Kommer ju bli en del under julhandeln så det vore fint att ha avklarat vad som gäller innan dess.

Ho ho, Sebastian
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 22:28 #6
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Medlem

Hej
Vi har kört med Kreditor sedan starten och har i alla år alltid oavsett orsak till retur debiterat fakt.avgift samt frakt.
Dvs använder kunden sin ångerrätt, hämtar paketet och sedan returnerar det till oss krediterar vi varorna.
Ev outlösta paket hanterar vï på samma sätt-kredit på varorna och faktura med avgifter får kunden betala.
Visst händer det att en del grymtar över att de ska behöva betala frakten men å andra sidan är det heller inte försvarbart att vi ska betala avgifter för att få varor i retur och därtill lägga den arbetstid det kostat..

Sjävklart får man som alltid gå på magkänslan i en del fall och ev bjuda på allt om det krånglat av ngn anledning-ingen regel utan undantag.

Har funderat en del på detta då jag kikat på ffa en del sajter som säljer skor o bjude på portot åt båda hållen. Generöst kan tyckas men ooh så dyrt-just skor kan jag tänka mig att man kanske då beställer 2 str o provar för att skicka tillbaka ett par. Med tanke då¨på postens välvilliga inställning till rabatter så blir det mucho dinero i frakt-och den är ju dyr som den är:-)
Någonstans drabbar ju detta kunden även om många kanske tror annat-det man förlorar på gungorna...

Kan i dagsläget inte se vitsen att kreditera hela fakturan för att betala ytterligare summa för att skapa en "postförskottsfaktura" dvs för outlöst paket vi kanske ändå inte får betalt för:-)

Hoppas det var till lite hjälp för rätt beslut,
Tjingeling
Pippilotta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 22:28 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Man får inte ändra en fakturas innehåll när den väl är avsänd till kunden. Vill man ändra så får man vacker makulera eller kreditera och därefter skapa en ny, men det nya innehållet.

Det är helt enkelt för risken att det skulle kunna uppstå två olika versioner av en faktura med olika innehåll, men med samma fakturanummer, vilken faktura ska då gälla, vid en skatterevision?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 22:31 #8
Medlem

Medlem

men kan det verkligen gälla om en kund returnerar en vara av 10 på en faktura...då borde kreditor nog ta bort möjligheten att returnera enskilda varor för alla sina kunder...huu vad många ändrade fakturor det måste finnas i deras register:-)
o vad det skulle kosta oss o de pengar-kan det verkligen vara riktigt..?
Oläst 2008-11-11, 22:51 #9
Racerback Racerback är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2008
Racerback Racerback är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2008
... men man kan ju välja "retur" på kreditors faktura & då välja vilka delar som skall, krediteras.... hela, delar, "hela utan avgifterna".... det sista tyder ju på att vi visst kan fakturera våra kostnader utan att kreditera hela & sedan göra en ny.

Vi har 375 kr i avgift vid outlösta paket, pf & faktura. Står i köpevilkoren...
Racerback är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-11, 22:59 #10
Medlem

Medlem

men med resonemanget ovan att hela fakturan måste krediteras och en ny skapas är det ju inte korrekt att göra som vi gör med Kreditors faktura.
I detta fall kan ju skm se händelserna på fakturan och följa vad som hänt..
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017