FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är i startgroparna med ett nytt företag. Vi kommer att köpa in immateriella rättigheter till privatpersoners verk. Eftersom företaget ännu inte har kommit igång med verksamheten så vill jag inte gå in på i detalj. Jag kommer istället att exemplifiera min fråga.
Ponera att vi köper in noveller från privatpersoner. Dessa noveller kommer att användas av oss i vår verksamhet. Det enda vår verksamhet går ut på är att publicera de här novellerna eller att sälja dem vidare till andra företag. För en novell betalar vi exempelvis 200 kr. Novellen kan vara skriven särskilt på förfrågan från oss (så kallade beställningsjobb). Men det kan även röra sig om noveller som skribenten skrivit i andra sammanhang. Exempelvis så kanske en fattig litteraturstudent säljer sitt skolarbete till oss. Hur ska detta hanteras rent skattemässigt? Beställningsjobben är en typ av provision, dvs lön. Men hur ligger det till med redan färdiga noveller som författaren väljer att sälja till oss. Köper vi i detta fall varor, eller är det ändå att betrakta som en tjänst, dvs lön? Vad måste ingå i kontrolluppgifterna som vi skickar in till skatteverket? Redovisningsbyrån som hanterar löner för mitt företag idag tar 250 kr/mån per anställd. Det är en rimlig kostnad i dagsläget, men eftersom det nya företaget kommer att betala ut lön (små summor) till hundratals personer så tänkte vi hantera det själva. Vad behöver vi för uppgifter på personer som vi avser att betala ut lön till? Personnummer, namn, adress, mm? Observera att vi inte kommer att köpa in noveller. Det var endast ett exempel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
Är det privatpersoner ska du dra skatt. Betalar du ut mer än 999:- under ett år ska du även betala sociala avgifter. Glöm inte att du måste skicka ut kontrolluppgift till de du anlitat.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() Jag vet att jag ska skicka in kontrolluppgifter (det sköter i dagsläget min redovisningsbyrå åt mig). Min fråga var vad dessa uppgifter måste innehålla. Efterfrågar skatteverket endast namn och belopp, eller behöver vi fullständigt personnummer inkl fyra sista på alla som vi betalar ut pengar till. Jag hittade en bild på en blankett för kontrolluppgifter, så den frågan har jag redan fått svar på. Jag behöver personnummer på samtliga personer som jag betalar ut ersättning till. Dock så leder det till en följdfråga. Är jag förbjuden att betala ut ersättning till folk vars personnummer jag inte har? Min andra fråga var om förvärv av immateriella värden (såsom exempelvis en novell) är att betrakta som vara eller tjänst. Köper jag en vara så ska jag väl inte betala arbetsgivareavgifter, även om det är en privatperson som säljer? Aja, jag får se vad skatteverket svarar. Dock så har jag fått felaktiga svar från dem förut, så jag tänkte att en tråd på WN inte kunde skada. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
När det gäller lön Man får betala ut upp till 999 SEK till en privatperson utan att betala vare sig preliminärskatt eller arbetsgivaravagifter. Kommer man upp i 1000 SEK eller mer under ett och samma kalenderår till samam privatperson så ska man dra prelskatt och betala arbetsgivaravgifter för HELA beloppet. Köp av färdig produkt Om man köper en färdig produkt av en privatperson så gäller andra regler. Då kan man köpa en produkt rakt av men man får inte dra av moms för inköpet eftersm privatpersoner aldrig är momsregistrerade. Om detta inte är återkommande utan endast vid enstaka tillfällen för varje enskild person så kan man köpa produkter av privatpersoner. Skatteverket anser att detta gäller när en privatperson säljer en befintlig vara till ett företag: Försäljning Observera att svaren nedan inte gäller dig som säljer enskilda varor vid något enstaka tillfälle, t.ex. din moped som du har tröttnat på eller byxorna som du fick i julklapp. För sådan försäljning är det bara skatt på vinster över 50 000 kronor. Beskattning sker i så fall såsom inkomst av kapital, dvs. med 30 %. Du ska inte heller lägga på någon moms på sådana försäljningar. Om du säljer varor i en verksamhet som är yrkesmässig och har en viss omfattning, kan det hända att den betraktas som näringsverksamhet. Den kan således vara en näringsverksamhet även om du inte har registrerat en firma. http://www.skatteverket.se/funktioner/svar...af80007325.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Att betala 250:- per anställd är ju ganska galet, om det rör sig om små belopp som ni betalar ut. Det är inte så knepigt att hantera, varken skattedeklarationen varje månad, eller att skicka kontrolluppgifter.
Ni kanske kan göra en lönekörning per kvartal, istället för varje månad. Har ni uppgifterna i tex ett excelark går det snabbt att skapa KU vid årets slut. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Personnummer, namn, adress är det som behövs.
Personnummer för att skatteverket ska hitta rätt, och namn och adress för att du ska ha nåt att skriva på kontrolluppgiften. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|