Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Allokering av IP adresser

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-03, 22:25 #1
pkallberg21 pkallberg21 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Medlem

Hur sker allokering av IP adresser? Om man tex skulle ha ett konto hos RIPE, hur dirigerar man en IP adress till en viss server? Har undrat kring detta länge, så ni får gärna berätta så mycket som möjligt

Externa länkar uppskattas även. Har försökt söka, men vet inte riktigt vilka keywords att använda...

Nåväl, hoppas att ni kan ge mig massa bra information.
pkallberg21 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-03, 22:53 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Det har inte alls något med RIPE eller annan RIR att göra, en RIR delar bara ut IP till en LIR.

Enkelt förklarat så ger bara RIPE dig tillåtelse (ensammrätt) att använda ett visst IP space under vissa regler/krav.

Resten sköts med routning, tekniskt sätt kan jag sno andra IP eller IP som inte ens är utdelade och routra även om det inte brukar vara så populärt.

Resten sköts med BGP mellan alla ISP.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-03, 22:55 #3
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Bara ett inlägg till!

Du kan även läsa RIPEs analys av Youtube Hijackingen så får du en överblick om vad Patrikweb menar.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-03, 23:10 #4

Citat:
Originally posted by eliasson@Nov 3 2008, 23:55
Du kan även läsa RIPEs analys av http://www.ripe.net/news/study-youtube-hijacking.html så får du en överblick om vad Patrikweb menar.
Det var ju ett misstag och bara klantigt av dom, idioter som inte har koll. Men sådana misstag är vanliga.

Men man kan även göra så för att sänka delar av internet/företag, mycket effektivare än vanliga DoS/DDoS. Men som tur är det inte så många som klarar av det, men räknar nog med att det borde ta några timmar att scanna igenom för hitta routrar man kan injecta en fulroute på.

Är kul att göra som test, men mycket farligt utnytja på dumt sätt. Men till 99% är det oftast pga misstag sådant händer. Sedan enstaka som har sådana kunskaper och verkligen använder det för att sänka något.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-04, 08:49 #5
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:
Ursprungligen postat av eliasson
Du kan även läsa RIPEs analys av http://www.ripe.net/news/study-youtube-hijacking.html så får du en överblick om vad Patrikweb menar.
Det var ju ett misstag och bara klantigt av dom, idioter som inte har koll. Men sådana misstag är vanliga.
Nu vet man ju inte om det var ett misstag eller om det faktiskt var riktat mot Youtube.
"Pakistan aimed to block the YouTube website. youtube.com has three IP numbers in the DNS: 208.65.153.238, 208.65.153.251 and 208.65.153.253."

Hur som helst är det intressant hur det hela gick till, och hur det löstes.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-04, 13:52 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Det har inte alls något med RIPE eller annan RIR att göra, en RIR delar bara ut IP till en LIR.
Enkelt förklarat så ger bara RIPE dig tillåtelse (ensammrätt) att använda ett visst IP space under vissa regler/krav.
Resten sköts med routning, tekniskt sätt kan jag sno andra IP eller IP som inte ens är utdelade och routra även om det inte brukar vara så populärt.
Resten sköts med BGP mellan alla ISP.

Tack för informationen! Du verkar mycket duktig inom detta, och jag är tacksam för att du tar dig tiden att förklara

Citat:
Ursprungligen postat av eliasson
Mycket intressant länk, tack för den!

Tråden kan nog låsas, jag har fått mitt svar och ska studera vidare med informationen jag fått.
pkallberg21 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017