FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Surt bara att de satte en övre gräns på max 100 000 unika besökare/vecka för att få ha Google Analytics.
Men jag kan tänka mig att den gränsen är väl diskuterbar om nu Analytics funkar tillfredsställande efter ett tags testande mm. http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmed...?version=194700 Men kul för SIS som jag tycker är ett smart allternativ som ger flera mindre siteägare möjligheterna att få sina siffror valliderade. Så lycka till Sis, Sveriges annonsörer, Kia index. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det jag funderar över är var SIS får ut av detta samarbete...? Skjuter dom inte sig själva i foten?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja, det är ganska skumt. Trodde att SIS skulle konkurrera med KIA. Jag tycker att det finns en marknad för fler aktörer när det gäller internetstatistik i Sverige.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Min sajt har runt 150 000 unika i veckan, så jag får inte vara med på KIA via SIS-index. Jag finner det långt ifrån motiverbart att betala runt 100 000kr om året för en mätning som är godkänd av KIA för övrigt så SIS-index är ett bra alternativ tycker jag.
Att SIS-index nu ska samarbeta med KIA är väl båda nyttigt och skoj för många sajtägare, men vi andra som har "för mycket" besökare och saknar mångmiljonomsättning hamnar lite i kläm fortfarande tyvärr. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det här var ju ganska intressant. Det underlättar ju för de flesta då många använder Analytics i dagsläget.
Ni som har webbsidor med relativt god ranking i SIS och KIA, märker ni att annonsörer kontaktar er pga eran medverkan där? Eller använder ni bara dessa index för att verifiera era siffror när ni säljer in annonsplatser till företag? Enkelt formulerat så vill jag veta om SIS och KIA används aktivt av annonsörer som letar publicister. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad jag förstår kommer det kosta 2500kr per år att vara med på kia vis sis-index.
Tycker ni att det är värt dom pengarna? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har fått lite gensvar via min medverkan på sis-index. Inget som har blivit något konkret ännu men det är en del folk som tittar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag vågar påstå att våra sajter på KIA inte direkt gett nya kunder, dock garanterat en hel del indirekt genom mediabyråerna som använder KIA som officiella siffror att jämföra med andra sajter. Dvs KIA är en bra konkurrentlista för att jämföra med andra sajter på ungefär lika villkor och det är klart är man störst i sin nisch så tjänar man massor på att synas på KIA.
Tyvärr är KIA en seg organisation som inte hänger med i utvecklingen på nätet, det är väl bra att man visar framfötterna lite nu när konkurrenterna nosar på konceptet (tänker på samarbetet med SIS). Men jag tycker man ska öppna upp indexet helt och inte skydda andra mätföretags business som det fortfarande görs idag, låt marknaden konkurrera själva, då får mätföretagen som t.ex. Nielsen Netratings visa att de är duktigare än Analytics om man ska ta 100 000:- om året för statistiken. Tänk om t.ex. Google själva släpper ett öppet index som går att jämföra med alla som har Analytics över hela världen, snacka om en trevlig konkurrensbevakning man får. Det viktigaste är ju att man kan jämföra sina siffror med andra sajter, sedan om det är unika besökare, fysiska personer eller vad det nu är spelar egentligen inte så stor roll. Jag tycker därför att Alexa är ett relativt bra verktyg när man kommer upp i över 100 000 unika/veckan, det fyller syftet med jämförelser väldigt bra. Men det är fortfarande så att ska man göra lite större annonspengar så måste man finnas med på KIA, mediabyrån kommer naturligtvis bara välja sajter att lägga annonskonton på där man ser att det finns potential och då är det KIA som gäller, i alla fall fortfarande idag. Men hur det ser ut imorgon beror på hur ledningen på KIA framöver kommer att hantera situationen med Analytics. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|