FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har ni några bra tips att tänka på inför och under en mässa. Bra tips för att få in besökaren samt göra avslut
Det mest konkreta jag har kommit på är * Extra belysning (inköpt 8 st 150W samt 4 st 500w lampor) * Enkel monter, lätt överskådlig monter * Ren monter * Freebie, bjuda på ngt i montern Andra små enkla tips tas gärna emot..... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Försök prata med alla som kommer in. Tryck inte på dem dina varor/tjänster utan fråga om du får visa/berätta. Fråga vad de sysslar med och lyssna sedan på vad de svarar, försök ställa följdfrågor. Om det inte är någon/kommer in något i montern så ställ dig en bit ut och försök bjuda in folk.
Det värsta jag vet som mässbesökare är utställare som står loja i sina montrar eller står och pratar med varandra och skiter i en. Sedan är vi ,eller i vart fall jag, knäpp. En monter med mycket folk där man får vänta på att få svar går jag gärna in i. Är den helt tom, förutom utställaren, så går jag förbi. Men det är väl som på dansen - den som är mest uppbjuden är mest attraktiv för andra. Jag vet inte vad du ska ställa ut men om det är något "abstakt" så försök hitta något konkret att visa upp. Minns en bredbandsleverantör som hade fiberkabel i sin monter - uppsplittrad så att man kunde se "innehållet" Inget märkvärdigt men bra mycket mer intresseväckande än de som bara hade papper i sina Närdubjuder på saker - tänk på miljön! Senaste mässan jag var på delade en del ut vatten i flaskor med företagsnamnet på. En hel del avböjde med hänvisning till att de ine ville ha flaskvatten. Är det en mässa där folk är under lite längre tid? En tävling med "dragning" 2 gånger/dag. Aj, vad folk tävlar (kryssfrågor) med i stort sett inga priser alls. Och kommer tillbaka för att se när det är prisutdelning |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ha ett formulär som besökarna kan fylla i där de får berätta vilka de är och hur nära de är investeringsbeslut. Lotta ut nån grej så får du alla att fylla i. Sen är det bara att beta av när du kommer hem.
Bjud på kaffe och låt folk få sitta ner, ses som väldigt positivt. Har man varit på en mässa i USA är det också en väldig skillnad på bemötande, där får man inte gå ifred, i Sverige måste man förklara varför man kommer och stör i montern. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Några av mina egna erfarenheter:
* Montern måste vara levande. Ha åtminståne en presentation eller något som rullar hela tiden. Ha gärna flera presentationer. Och en film. Och någon rolig mojjäng som hoppar fram och tillbaka. * Le! Ha roligt! Var intresserad av dina besökare! * Stå och dela ut reklamartiklar och småprata lite med alla som du delar ut till. Ha gärna lite "one-liners" på lager. ![]() * Var tydlig med ditt budskap. Enkla skylltar med stora bokstäver ![]() * Ställ inte material för långt ut. Tvinga besökarna att ta ett steg in i din monter. * Ha VIP-reklamprylar längst in i montern.. dessa skall synas, men inte vara tillgängliga för alla att ta. Folk älskar reklamprylar och snackar gärna en stund för att få en. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|