Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ebutiken.nu

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-02, 14:05 #1
mikli850 mikli850 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
mikli850 mikli850 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Någon som har några erfarenheter av Ebutiken.nu?

De bygger sin lösning på OSCommerce och det är ok för mig, då man får en del smarta funktioner och de har kopplingar till SPCS från Codevision. Sökmotoroptimering är viktigt för mig och det finns ju en del plugins för att göra det bra i deras avancerade paket (modifierbar meta-data och nyckelord i urlen).
Men det skulle vara intressant om någon har något att säga om dem.

Tacksam för all feedback.
mikli850 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-06, 23:11 #2
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Ebutiken.nu kör med osCommerce och det är väääldigt gammalt. Hade hellre sett mig om efter andra alternativ om jag vore du. Du vill säkert ha något du kan växa i

Om du inte orkar eller kan sätta upp eget:
http://www.prisjakt.nu/info.php?t=ehandel

Annars finns det open source:
http://www.prestashop.com/
http://www.magentocommerce.com/
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-07, 11:39 #3
[email protected] mark.kent@ebutiken.nu är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2007
Nykomling

Citat:
Ebutiken.nu kör med osCommerce och det är väääldigt gammalt. Hade hellre sett mig om efter andra alternativ om jag vore du. Du vill säkert ha något du kan växa i
Nu (efter flera år) skiljer sig vårt system på avsevärt många sätt från OsCommerce. Dock har vi fortfarande mycket nytta av att öppen källkod ligger i grunden till vårt system eftersom vi kan utveckla nya funktioner snabbt och kontinuerligt.
Vi utvecklar nya funktioner/ändringar själv men bevakar också de nya funktionerna som andra har tagit fram (i dagsläget finns det mer än 3000) och eventuellt implemeterar dem i vårt system efter noggranna tester.

Vi ligger i framkant med tekniken och en lösning som kan täcka allt från små till stora behov.

Citat:
Om du inte orkar eller kan sätta upp eget:http://www.prisjakt.nu/info.php?t=ehandel
På denna länk finns det (utöver vi) en hel del andra leverantörer som har oscommerce i botten.

Obs ej reklam bara ett svar till inlägget.

Med vänlig hälsning

Mark Kent
EButiken.nu
mark.kent@ebutiken.nu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-07, 12:02 #4
daniel_s avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Citat:
Vi ligger i framkant med tekniken och en lösning som kan täcka allt från små till stora behov.
Vad jag kan se hos era referenser så är det samma gamla struktur med tabeller och icke-optimerade butiker. Ser i stort sätt ut som en "standard" oscommerce-installation med diverse designförändringar och någon copy & paste mod.

Ex:
http://librion.se/
http://leklagret.se

Citat:
På denna länk finns det (utöver vi) en hel del andra leverantörer som har oscommerce i botten.
Jag hade i vilket fall inte rekommenderat någon att börja med oscommerce, oavsett hur många som erbjuder det. Jag har själv använt osCommerce i 4 år så jag vet vilken skit det är. Rörigt och gammalt. Det är ju en sak om man inte ha några alternativ men nu finns ju både Magento och Prestashop + en hel del andra.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-07, 12:19 #5
Nykomling

Nykomling

Vi har sedan 26 april en ny butik (version 6). Frontend med bl.a seo url , taggar mm.
Backend är mycket ändrat och förenklat.
I slutet av oktober kommer vi att uppdatera de gamla butiker du hänvisar till.

Citat:
Jag hade i vilket fall inte rekommenderat någon att börja med oscommerce, oavsett hur många som erbjuder det. Jag har själv använt osCommerce i 4 år så jag vet vilken skit det är.
Den 'standard' oscommerce är kanske mindre bra och jättesvårt - men det är därför som vi (med fl) finns. Den kan göras hur bra som helst.

Ska dock kolla Magento och Prestashop lite också :-)
(kul med utveckling)

Med vänlig hälsning

Mark Kent
EButiken.nu
Oläst 2008-10-08, 05:59 #6
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by daniel_@Oct 7 2008, 12:02
Citat:
Vad jag kan se hos era referenser så är det samma gamla struktur med tabeller och icke-optimerade butiker. Ser i stort sätt ut som en "standard" oscommerce-installation med diverse designförändringar och någon copy & paste mod.

Ex:
http://librion.se/
http://leklagret.se

Citat:
Jag hade i vilket fall inte rekommenderat någon att börja med oscommerce, oavsett hur många som erbjuder det. Jag har själv använt osCommerce i 4 år så jag vet vilken skit det är. Rörigt och gammalt. Det är ju en sak om man inte ha några alternativ men nu finns ju både Magento och Prestashop + en hel del andra.
OsCommerce suger! Det är svårt och ändra i, man kan inte ha flera prislistor. Och mm , mm.

Jag skulle vilja ha följande kravlist :

1) Hur länge har e butiks leverantören funnis?
2) Vad är bolagsformen AB/EF/HB för leverantören? Hur se senaste bokslutet ut?
3) Äger du koden? Får du lägga din webbutik på vilket webhotell du vill?
4) En del ta extra betalt för t.e.x enkla saker såsom en sajtmapp till google. Dom som legalt kallar sig för ebutik ta 100:- bara för en sajtmapp fil till google.

Punk 3 är extra vikitg, inte ovanligt att den som använder webbutiken finns kvar längre än sin leverantör. Det är något man ha sett på butiksdatasystem. För många var kallade i början, men få överlevde..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-17, 21:30 #7
Nykomling

Nykomling

Citat:
OsCommerce suger! Det är svårt och ändra i, man kan inte ha flera prislistor. Och mm , mm.
mikli850 fråga var om ebutiken.nu's system och inte oscommerce.

Ebutiken.nu 's system har stöd för flera prislistor. Och mm, mm
Oläst 2008-10-28, 00:59 #8
Fredrik.r Fredrik.r är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2006
Fredrik.r Fredrik.r är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2006
En aning off topic (?) nu kanske i och med att jag inte tänker diskutera Ebutiken.nu utan oscommerce. oscommerce som bas i ett system fritt att utveckla.

Det är verkligen svårt att motivera "oscommerce suger" eftersom det är open source och därmed kan utvecklas till vad som helst. Likaså gäller "väääldigt gammalt", det finns mängder av contributions till osCommerce för säljande funktionalitet, bättre administration osv. Jag känner inte till något annat system med en så otroligt stor mängd påbyggnadsmoduler. De två nackdelar jag upplevt är avsaknaden av en snabbkassa och kopplingar till affärssystem. Båda två är däremot fritt fram att utveckla själv eller anlita någon att utveckla. Till viss del finns dessutom kopplingar, som exempelvis redan nämnda osC till SPCS-bryggan från Codevision.

Jag misstänker att ni som använt osCommerce tidigare och tycker att det suger helt enkelt inte haft en tillräckligt bra vidareutvecklad butik. Jag vet att osCommerce av vissa ses som oseriöst men det beror förmodligen på att 98% av butikerna där ute är totalt omodifierade med den igenkännande hemska standardlayouten som bas. Det funkar förstås inte om man går in för en sersiös e-handelssatsning.

Magento ser lovande ut men vad jag hört är det inte riktigt moget än. Jag har kikat på det och lär följa det, men än så länge är det inte tillräckligt intressant.
Fredrik.r är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017