Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur värdefulla är .eu-domäner?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-24, 00:41 #1
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Jag undrar om det är dumt att investera i .eu-domäner? Jag har läst att det är väldigt låg utvecklingsprocent på dessa toppdomäner. Det är alltså få domäner av de som reggas som får en hemsida.

Visar detta på ett ointresse för toppdomänen och att folk/företag m.m. bara reggar "för säkerhets skull"? Alla åsikter om .eu-domäner är varmt välkomna.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 01:05 #2
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by kw_wasabi@Oct 24 2008, 00:41
Jag undrar om det är dumt att investera i .eu-domäner? Jag har läst att det är väldigt låg utvecklingsprocent på dessa toppdomäner. Det är alltså få domäner av de som reggas som får en hemsida.

Visar detta på ett ointresse för toppdomänen och att folk/företag m.m. bara reggar "för säkerhets skull"? Alla åsikter om .eu-domäner är varmt välkomna.
Jämför du .eu med .nu (vet att det finns ganska många som jämställer dessa två)

Men om man får tro Google så är den Svenska trafiken till .eu-domäner.. minimal i jämförelse
http://www.google.com/trends?q=.eu%2C+.nu&...r=all&date=2008
(Den syns iaf i Skåne..)
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 01:31 #3
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Sedan kan man roa sig med att titta på hur Google Insights visar det hela i jämförelse med även .com och .se
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 05:23 #4
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Oct 24 2008, 01:05
Jämför du .eu med .nu (vet att det finns ganska många som jämställer dessa två)

Men om man får tro Google så är den Svenska trafiken till .eu-domäner.. minimal i jämförelse
http://www.google.com/trends?q=.eu%2...=all&date=2008
(Den syns iaf i Skåne..)
Antar att jag tänker både på framtida värde om man lyckas få tag i en attraktiv domän. Hur står den sig mot t.ex .com och .net för en internationell målgrupp.

Sen undrar jag om Google värderar en viss toppdomän högre eller lägre när sökresultatet presenteras. Om t.ex .eu har mindre "kraft" för en amerikansk publik men kanske högre för de som söker från EU-länder.

Kanske svammlar lite, sent nu
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 08:17 #5
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Är personligen inte alls förtjust i varken eu eller nu domäner. Samtidigt vet jag att gemene man inte förstår skillnaden på en nu och se domän utan jämställer dem. Kan ju bli så att eu får högre status, men antagligen inte internationellt sett.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 09:00 #6
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2007
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Originally posted by kw_wasabi@Oct 24 2008, 00:41
Jag undrar om det är dumt att investera i .eu-domäner?
Det kan dock ändras fort. Jag anser att bristen på nya och innovativa sajter/tjänster, som väljer att profilera sig med en .eu adress, leder till att adressen lever i skymundan.

Att tex. .nu har gått bra, beror mycket på trängseln i .se (många ord är upptagna) samt att ordet är väldigt användbart i svenska språket. Det är också viktigt att populära sajter väljer att profilera sig med .nu adresser. .nu rider mycket på sajter som tv.nu, prisjakt.nu mfl, sajter som har lyckats etablera .nu som ett varumärke.

.eu saknar dessa sajter, som lyckats skapa ett varumärke kring sitt domännamn. Jag har också svårt att se vilka typer av sajter/tjänster som ska lyckas med .eu. Det naturliga vore tjänster som inriktar sig på Europa. Men Europa är ingen homogen grupp, språket och de kulturella skillnaderna sätter hinder.
Torreman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-24, 10:23 #7
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Torreman
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Jag undrar om det är dumt att investera i .eu-domäner?
Det kan dock ändras fort. Jag anser att bristen på nya och innovativa sajter/tjänster, som väljer att profilera sig med en .eu adress, leder till att adressen lever i skymundan.

Att tex. .nu har gått bra, beror mycket på trängseln i .se (många ord är upptagna) samt att ordet är väldigt användbart i svenska språket. Det är också viktigt att populära sajter väljer att profilera sig med .nu adresser. .nu rider mycket på sajter som tv.nu, prisjakt.nu mfl, sajter som har lyckats etablera .nu som ett varumärke.

.eu saknar dessa sajter, som lyckats skapa ett varumärke kring sitt domännamn. Jag har också svårt att se vilka typer av sajter/tjänster som ska lyckas med .eu. Det naturliga vore tjänster som inriktar sig på Europa. Men Europa är ingen homogen grupp, språket och de kulturella skillnaderna sätter hinder.
@Torreman - Jag tror att det liggr mycket i din analys rörande .eu och .nu.
Lägg sedan till att verksamheter som skaffade sig en verksamhetsadress före .se´s reformering av TLDn i många fall inte skiftat "huvuddomän" från .nu till .se (trots att du numera har bägge) gör nog även sitt till statistiken.

Men främst tror jag precis som du att det är "hugget som stucket" för ett flertal verksamheter om du väljer .nu före .se, då .nu hat ett oförtjänt gott renommé bland användarna (syftar då mest till den avsaknad av marknadsaktiviteter hos .nu under lång lång period).

I jämförelse sedan med .eu så finns inte det naturliga incitamentet att använda en .eu-adress för Svenska verksamheter (Jag vet iofs att det finns nån statlig verksamhet som valt .eu i första rummet, men kommer inte ihåg adressen nu på rak arm - vilket också tyder på någonting..)

Att intresset för .nu dessutom kommer att växa i takt med att antalet fler .se-domäner blir registrerade och upptagna ser jag som naturligt, då .nu helt klart i mina ögon får ses som "Sveriges andra toppdomän" och då användarna mer ser till domän än till TLD kommer vi se .nu-TLDn växa vid sidan av .se

Men nu får man ju läsa det jag skriver med viss skepsis också, eftersom jag är mycket positivt inställd till .nu, är innehavare av några stycken osv
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-26, 20:35 #8
mindphaser mindphaser är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
mindphaser mindphaser är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Någon som vet på ett ungefär hur en .EU domän står sig rent SEO-mässigt mot motsvarande domäner under tex TLD .net eller .com och andra om nyckelordet är domännamnet.

I detta exempel är det globala sökningar jag menar. Dvs är det sannolikt att man kan nå sida 1-2 i Googles "globala" SERP med en .EU domän om domänen heter samma sak som nyckelordet/sökordet och man har en vettig hemsida bakom?
mindphaser är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017