Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

SEO med domännamn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-07, 21:11 #1
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Flitig postare

Jag funderar på att registrera en domän ex hus.se

Om jag skapade köpa, sälja, hyra som subdomäner
ex köpa.hus.se, sälja.hus.se, hyra.hus.se

Hur skulle då google reagera på en sökning som köpa hus, hyra hus.
Skulle detta ge något extra värde?

SEO mässigt så har jag de två sökorden i domännamnet, det borde ju rimligtvis ge något extra.
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-07, 21:21 #2
mazadas avatar
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
Medlem
mazadas avatar

jag hade istället valt att lägga content på hus.se/köpa, hus.se/sälja, hus.se/hyra för att samla all kraft runt en domän, vad jag vet (rätta mig gärna om jag har fel).. så ser google en subdomän lite mer som en egen sida och då måste du lägga kraft på o bygga upp exempelvis trust för 3 sidor istället för att koncentrera dig på en osv...
mazada är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-07, 21:27 #3
Flitig postare

Flitig postare

Tack för ditt svar.

Men skulle då sökfrasen "Köpa hus" fungera minst lika bra

Eller är tanken då att man ska sätta upp det som hus.se/köpahus. eller är det hus.se/köpa som är det bättre?

Jag förstår att det kanske är smartare att samla kraft runt en domän.

En annan tanke, om jag har dop.se och skapar dop.se/present hur skulle då doppresent fungera som sökning. Troligen inte så bra då det är ett sammansatt ord, med i domänen så delas det upp som två ord?
Oläst 2008-10-07, 23:16 #4
Cods avatar
Cod Cod är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Cod Cod är inte uppkopplad
Medlem
Cods avatar

Reg.datum: Jun 2006
Du lägger på tok för mycket tid och energi på något som faktiskt inte spelar så stor roll. I min mening ska du ta de alternativ som ser seriösast och snyggast ut, och som framstår som vettigt för en besökare.
Cod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-07, 23:16 #5
mazadas avatar
Medlem

Medlem
mazadas avatar

kort o gott, google tänker ju som en besökare vill ha det, mest relevant info om en sak ska komma längst upp i serpen... det skadar ju inte att du har besläktade ord i din url... men det optimala kanske hade varit att ha /doppresent om det är det ordet du vill satsa på såklart.. är det exakt frasen köpa hus du vill lista på så hade det ju varit bäst att ha /köpa-hus..
Oläst 2008-10-07, 23:19 #6
mazadas avatar
Medlem

Medlem
mazadas avatar

Cod har en mkt bra poäng... du lägger för mycket energi på detta... lägg krutet på det som verkligen har betydelse.
Oläst 2008-10-08, 14:48 #7
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
Håller med tidigare postare.

Skapa en sida för besökare, för människor. Inte för sökmotorer.

Om du håller dig till det du är bra på så kommer resten av sig själv! :-)
Eclipse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-08, 21:45 #8
Flitig postare

Flitig postare

Anledningen till att jag vill ha reda på denna info är för att "lära" mig. Att man ska göra en sida efter besökaren och inte sökmotorn tycker jag oxå är en självklarhet .

Dock så kan man ju få till en bra lösning om man känner till hur saker fungerar. Sen så är det nog så att det är svårare att göra en hemsida som passar alla människor mot vad det är mot sökmotorerna =)
Oläst 2008-10-09, 22:52 #9
Drawer Drawer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2008
Drawer Drawer är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2008
En subdomän tolkas som en egen domän av google (men har inte samma värde som om den legat på en annan c-klass), i dagens läge skulle jag inte rekommendera dig att skapa subdomäner om du inte vill skilja på innehållet mellan de olika subdomänerna. För att få optimal kraft samlad på ett ställe är Mazadas rekommendation rätt, det är bättre skapa verkliga eller virtuella kataloger under hus.se istället men för att få den lilla effekt som nyckelord i url:en ger så skulle jag i så fall ha hus.se/kopa-hus, hus.se/salja-hus osv för få sökfrasen i rätt ordning.

Det är omöjligt för mig, precis som för alla andra här förutom dig själv att säga vad du lägger för mycket tid på, jag tillhör själv de som inte väljer att bortse från faktorer som sannolikt hjälper webbplatser att klättra i serpen, även om den enskilda faktorn har liten eller mycket liten vikt (särskilt när det är så enkelt att åtgärda som i detta fall).
Drawer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-10, 23:10 #10
TonyL TonyL är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2008
TonyL TonyL är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2008
Hej
Jag har en domän plus 290 subdomäner, vilket har resulterat i att Google analytics räknar alla sidor även subdomänerna, men man kan inte med "Content" se "Site Overlay" från domänen in på subdomänen. Men vad jag förstår fungerar statistiken väl, med besökare, ursprung osv.
Nu vid nya rankingen har jag huvuddomänen på pagerank 3, samt 290 stycken subdomäner med pagerank 1. Lite info bara. Undrar just om google uppskattar att subdomänerna pekar tillbaka på huvuddomänen.

Förövrigt ligger samtliga subdomäner under en indexfil i en katalog, medan huvuddomänen har en indexfil. Så man kan ju lösa subdomänernas indexfila, att läsa av adressfältet, så vet indexfilen vlka rubriker som ska lyftas fram. Lämpligen ordet i sudomänen. På så sätt blir det lätt att bygga en (1) generell indexfil för alla subdomäner.
TonyL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017