Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Prisbild på projekt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-01-08, 19:24 #1
Starwebs avatar
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Flitig postare
Starwebs avatar

Hej

En kund till oss är på jakt efter något liknande system som www.bytbil.com har där man bl.a kan söka på kategorier.
Man tar betalt för anonserna som folk lägger in och kan ha annonser på siten.

Siten ska vara helt databasdriven och sk. "underhållsfri"... I så hög mån detta nu är möjligt...
Kunden kan ingen html och måste därmed kunna skötas av en mer eller mindre helt datorokunnig(a) person/personer.

Tycker denna påminner ganska mkt om www.blocket.se.

Siten ska alltså vara komplett med fullständig admin, snygg - gärna dynamisk design via mallar etc etc...

Mellan tummen o pekfingret, hur mycket anser ni är rimligt att ta betalt för ett sånt här projekt?
Det är endast en person som kommer stå för alla delar dvs. programmering/design m.m

Prisförslag? h34r:
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-08, 21:00 #2
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Ska du/ni skriva allt från scratch then goto 30-50.000:- , det är vad jag skulle ta utan att skämmas. Möjligen mer beroende på hur avancerade och invecklade funktioner det skall vara.

Men det är jag de, finns säkert andra som skulle göra det för en spottstyver bara för att ha nåt att göra

Man får iochförsig vända kappan efter vinden, stor kund, stora pengar, liten kund så kan man vara lite snällare på priset, om det finns tid över för välgörenhetsarbete då d.v.s.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-09, 01:21 #3
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
Medlem

Jag håller med Decibel, det är ett stort projekt och jag anar problem med "feature creep", dvs en inspirerad kund som kommer på nya saker under projektets gång. Hur billligt vill du sälja dina arbetstimmar, för jag antar att du vet hur mycket timmar det kommer att ta?
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-09, 01:54 #4
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
fast pris i sammanhang som det där är väldigt farligt.
väljer man ändå att sätta ett fast pris och inte ett pris per timme måste man ta till lite extra eftersom det -alltid- uppstår problem och oförutsedda utgifter. dessutom bör man speca väldigt hårt exakt -vad- som ska göras. vill kunden sedan ha ytterligare funktioner är det sådant som hamnar utanför befintliga avtalet och därför kostar extra.

när du sedan utvecklar sajten kan du ju även ta hänsyn till hur mycket du eventuellt kan återanvända från tidigare projekt. tex med mall-system och liknande. efter att ha specat "alla" delar som ska göras bör man räkna lite översiktligt på hur lång tid var och en av sakerna rimligen "bör" ta rent tidsmässigt och utifrån det sätta ett pris (givetvis med hänsyn till att det är ett projekt och inte enskilda delar).

att jämföra storleken mellan detta nya projekt med tidigare projekt du gjort kan ju också vara intressant för att hamna på "rätt" nivå.
Oläst 2004-01-09, 04:18 #5
Medlem

Medlem

Exakt! Fast pris kräver en mycket specifik projektspecifikation, som brukar ta tid och därmed också innebär en kostnad. Dessutom bör man inte bara komma överens om vad som ska göras, utan också vad som ska vara uppfyllt för att projektet ska anses vara avslutat. Allt för att undvika "feature creep".
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-09, 07:57 #6
Starwebs avatar
Flitig postare

Flitig postare
Starwebs avatar

Har inte hunnit räkna eller ens påbörja med att sammanställa all funktionalitet ännu, fick in projektet igår.

Har haft ett antal projekt av denna typen och även bet. större,
dock som anställd och inte som företagare - därav ovanan att själv sätta prislappen.

Men man kan aldrig få tillräckligt med info och åsikter. Det är alltid lätt att förbise något...
Är inte säkert att det blir jag som tar det dock.

Det blir nog att skriva allt från "scratch" då ja, och jag tror att priset som Decibel nämnde är fullt rimligt.
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017