FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag håller på och pekar om lite sidor i asp.net för att få snyggare urler och använder då regularexpressions enligt följande:
<rewrite url="~/(.+)/(.+).aspx" to="~/Page.aspx?s=$2"/> Detta gör att t.ex www.mindomän.se/länkar/länk1.aspx pekar till www.mindomän.se/Page.aspx?s=länk1 Det är ju klockrent men nu vill jag ha en riktig undermapp (admin) som inte ska ingå i ovanstående ompekning. Jag är inte helt haj på regularexpressions och får inte alls till detta, som borde vara rätt enkelt. Alltså: www.mindomän.se/XXX/xxx.aspx ska peka om men inte www.mindomän.se/admin/xxx.aspx Hur får jag det att funka? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Du använder möjligtvis inte ASP.NET 3.5? Om ja, så finns det inbyggt Routing du kan använda (utvecklades för ASP.NET MVC men är exkluderat därifrån och funkar med det traditionella ASP.NET Webforms också). Då kan man skriva likt detta för att ignorera admin-mappen. Kod:
routes.IgnoreRoute("admin/{*path}"); |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack så mycket! Men nej tyvärr har inte kommit igång med det än, jag kör något som heter UrlRewriter, det där verkar ju smart att det redan finns inbyggt. Men frågan är väl mer inriktad på regularexpressions, alltså:
www.mindomän.se/XXX/xxx.aspx ska tas med men inte www.mindomän.se/admin/xxx.aspx |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Någon?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har inte testat detta, men kanske något i den här vägen kan funka?
<rewrite url="~/[^(admin)]/(?<name>.+).aspx" to="~/Page.aspx?s=${name}"/> Är det .NET du jobbar i så har du deras dokumentation för regexp här http://msdn.microsoft.com/en-us/library/az24scfc.aspx |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
I Apache + mod_reqrite är ordningen viktig. I följande exempel hanteras alltså undantaget innan din huvudregel, och kan därmed ignoreras..
Pseudo-kod: Regel www.mindomän.se/admin/xxx.aspx IGNORERA Regel www.mindomän.se/XXX/xxx.aspx PEKA OM IIS kan funka liknande? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|