FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har i dagsläget stora problem med ett företag som skickar saltade fakturor till mig. Vi är (eller snarare var) kund hos företaget, men de skickade under ett års tid inga fakturor överhuvudtaget. Redan efter första månaden så tog jag kontakt med företaget som svarade att de hade problem med sina faktureringsunderlag och att fakturorna skulle komma så snart dessa problem var åtgärdade.
Efter ett år så började fakturor att trilla ner i brevlådan för den perioden som vi varit kund (inga problem så långt). Fakturorna innehöll dock felaktigheter. Företaget hade fakturerat för dubbelt så många enheter som vi hade använt oss av. Jag kontaktade återigen företaget som sade att de skulle åtgärda detta och att jag skulle avvakta med betalningen tills det att de hade skickat korrekta fakturor. Trots detta så skickades fakturorna vidare till inkasso. Jag bestred samtliga fakturor till inkassobolaget. Företaget som skickar fakturorna är mycket illa skött. Inkassobolaget bekräftade att företaget hade återkallat kraven efter det att jag bestridit dem, men samtidigt så fortsätter nya felaktiga krav att trilla in. Jag vill inte betala de felaktiga fakturorna, men samtidigt så känns det olustigt att inte betala någonting alls, eftersom vi faktiskt har använt oss av företagets tjänster. Min fråga är om en felaktig faktura är grund nog att bestrida hela fakturan? Eller måste jag betala in korrekt belopp och bestrida den delen av fakturan som jag anser vara felaktig? Problemet i mitt fall är att jag omöjligt kan räkna ut vad korrekt belopp borde vara. Jag kan bara göra en ungefärlig uppskattning. Hur bör jag gå tillväga för att hålla ryggen fri i det fall att tvisten hamnar hos tingsrätten? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Häng ut företaget =)
Är det ett litet eller ett stort företag? Kan vara idee att prata med antingen ekonomichef eller VD för att reda ut allt. Jag är inte helt påläst när det gäller företag och fakturor, men som privatperson så kan du betala in det som du anser att du är skyldig till länsrätten(?). Som visar på att du har betalat ärendet i väntan på ett ev mål i tingsrätten. Så betala in det du anser vara skyldig till företaget och bestrid sedan allt dom skickar. Tills du har rett ut det med en "ansvarig" person. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vad är det för produkt, webhotell?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Du ska betala för de tjänster och produkter som du använt eller fått. Annars kan det vändas emot dig i en tvist. Betala de riktiga beloppen till dem och redovisa noga i följebrev och liknande vad du anser vara rätt. Sen kan du i lugn och ro bestrida resten av kraven som dräller in.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Det var det jag misstänkte. Problemet i det här fallet är att det rör korttransaktioner via en betalväxel. Det är ungefär lika lätt att reda ut en sådan faktura utan leverantörens hjälp, som det är att reda ut en felaktig mobilräkning. Jag kan inte se vad för kort som kunden har använt sig av när transaktionen gjordes (Visa, Mastercard, Maestro, betalkort, kreditkort, utländskt kort, mm) och priserna ser ut att varierar beroende på korttyp. Det enda jag kan se är att antalet transaktioner är felaktiga. Jag betalar även ogärna ut en stor klump pengar utan att få en ordentlig verifikation till bokföringen. En stor utbetalning där beloppen inte stämmer överens med fakturorna bör inte uppskattas av skatteverket.
Jag har tidigare haft kontakt med företagets VD. Tyvärr så svarar han varken på mail eller telefon längre. Jag börjar faktiskt misstänka att han gömmer sig för mig. Företaget har nämligen begått ett annat (helt orelaterat) misstag där deras betalväxel dragit pengar från två av våra kunders kort av misstag. Jag skulle gissa på att VD´n fortsätter att gömma sig tills det att de lyckats reda ut vart dessa pengar tagit vägen (de gick nämligen aldrig in på vårt konto eller via vår inlösande bank). Nu rör det sig om ganska små belopp och därför så är jag ganska övertygad om att det rör sig om misstag och inte ett bedrägeri eller förskingring. Jag har aldrig hängt ut ett företag på WN. Men det kan mycket väl vara så att det här blir första gången. Problemen som jag har haft med detta företag har saknat alla proportioner. Men det finns naturligtvis förklaringar till mitt enorma tålamod och jag har under tidigare år haft en god relation till företaget. Nu känns det dock som om situationen börjar surna ordentligt. Innan jag gräver upp stridsyxan på riktigt så måste jag dock se över situationen ordentligt. Jag är fortfarande arg och det är ingen bra utgångspunkt - oavsett hur man väljer att lösa en konflikt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag kan dock tillägga att om det är hart när omöjligt att utreda hur mycket du är skyldig att betala så kan du använda det som ett helt legitim anledning i sig att bestrida fakturan, dvs att de inte: - redovisat debiteringsunderlaget på ett korrekt sätt så att verifiering av riktigheten i fakturan kan fastställas eller utredas av dig som kund Jag skulle nog kunna sträcka mig så långt att du kan bestrida hela fakturan av två orsaker: - Att specifikationen är felaktig - Att specifikationen är så otydligt eller ofullständigt redovisat att en korrekt beräkning eller verifikation av fakturan är omöjlig Om du anger detta som skäl s borde du ha ryggen helt fri. Var tydlig när du begär en korrekt och tydlig debiteringsspecifikation. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Tack för ditt svar Conny.
Inkassobolaget hörde av sig under dagen och sade att företaget hade återkallat kraven. Jag har dock fortfarande inte kunnat nå företaget. Det hela är lite märkligt. Jag begriper inte varför de inte löser det med fakturorna och svarar på mina mail. Jag vill som sagt betala bara de skickar mig korrekta fakturor med specifikationer... Märkligt är det. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|