FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Jag har en chatt på en av mina hemsidor som uppdateras via ett AJAX script 1 gång varje sekund. Det ser väldigt bra ut, och flyter bra. Dock till min fråga, om jag har 100 medlemmar online, så kommer ju sidan uppdateras 100gång / sek, tror ni det kan få min server att lagga? Har en VPS hos Glesys, STANDARD paketet. Har haft 50 medlemmar online samtidigt utan att servern har gått segt. Så tror ni den klarar av 100? Samt hur mycket trafik tror ni det skulle dra? Har 300 GB överföring / mån. Och tror ni att servern inte håller måttet och att jag kanske borde leta efter en annan lösning, i så fall vad? Har kollat lite på java och flash. Dock är jag ingen stjärna inom dessa områden. Tacksam för svar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Såndär lösning vill du verkligen inte ha.
En bra lösning är att använda sig av "Comet"-tekniken, där servern pushar ut informationen till dig. Ett annat alternativ är att man skapar en anslutning mot servern, där anslutningen är ihållande, och servern retunerar något så fort det är någon ny data, och därmed skickar iväg informationen. När då klienten behandlat den nya datan, så skapas en ny anslutning mot servern som väntar på ny information. Problemet med ovanstående lösning är att man kommer köra en ihållande anslutning, och kör man då t ex apache så skapar den en tråd per anslutning. När man då kommer upp i MaxThreads, så kan man då inte ta emot mer anslutningar, och man kan då inte ens logga in på sidan. En lösning på det problemet är ju bara att köra någon extern httpd (t ex: https://chat.domain.se) vars uppgift är att köra ihållande anslutningar och som kan hålla i många threads, där inte det fyller upp halsen på den riktiga sidan. Lycka till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Får se om jag kan komma till en lösning, tog bort AJAX scriptet så länge. Chatten uppdateras ju så fort man uppdaterar sidan så...
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|