Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Utveckling av kontaktanrops-system, vad krävs?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-18, 11:45 #1
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2007
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar

Hej

Jag ska försöka koda ett kontaktanrop -system som ska fungera på följande sätt.

Person X måste skicka ett SMS/ringa till ett nummer varannan timme, alltså med två timmars mellanrum, för att visa att allt står rätt till och person X lever. Missar person X att ringa varannan timme ska ett SMS skickas ut till person X som då måste SMSa/ringa till samma nummer igen, inom 30 minuter. Har inte person X gjort detta inom 30 minuter ska ett SMS/samtal gå ut till person Y som säger till att person X inte har hört av sig till de angivna numret på två timmar och 30 minuter.

Har en tanke om att göra detta i PHP och använda ett MOSMS konto där då person X får skicka ett SMS varannan timme till ett kortnummer. Och köra en koll om person X har skickat SMS/ringt mot en databas med schemalagd aktivitet.

Såg en nyhetstråd här på WN om en tjänst som föredetta Lunarstorm skaparen höll på med, om jag inte har minns fel, där man kunde se vart olika folk var någonstans med hjälp av pejling från olika antenner. Detta låter väldigt avancerat, men skulle vara grymt till denna tjänsten. Finns de något liknande tjänst som den som man kan ansluta sig till. För de är väll ändå väldigt avancerat att koda?

Är detta ett bra system? Finns de färdiga script. Borde jag tänka/göra på något annat sätt? Finns de något annat biligt alternativ dit man kan ringa och ett script körs istället för att SMSa som man gör mot MOSMS?

Detta är lite över min nivå, så fall de är någon som har matnyttiga länkar så vore de kanon.
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-18, 12:39 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Intressant, det fick mig att fundera på en variant av funktionen. För telefoner med GPS inbyggt (t.ex. Touch Diamond) så skulle man kunna göra ett program som krävde ett ok-tryck med den givna tidsintervallen och det programmet i sin tur skickar ett SMS med GPS-koordinaterna.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-18, 12:39 #3
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Bara ett inlägg till!

Jag tycker att valet av MOSMS är bra, då jag personligen har bra erfarenhet av dessa.
Om jag inte minns fel så har de även lanserat ett prefix som man kan sätta 0:- som kostnad (exkl. eventuella operatörsavgifter), men dock så kostar detta pengar för ägaren av prefixet.

Du kan, om projektet/tjänsten är tillräckligt seriös, skaffa ett gratisnummer för just detta ändamål. Dock så kommer detta antagligen kosta massa pengar, och jag rekommenderar dig att använda e-mail eller web front end om du vill hålla nere kostnaderna för slutanvändaren.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-18, 12:41 #4
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by Westman@Aug 18 2008, 12:39
Intressant, det fick mig att fundera på en variant av funktionen. För telefoner med GPS inbyggt (t.ex. Touch Diamond) så skulle man kunna göra ett program som krävde ett ok-tryck med den givna tidsintervallen och det programmet i sin tur skickar ett SMS med GPS-koordinaterna.
2 funktioner vid rapport av position:
1. Skicka via SMS
2. Skicka via en HTTP-POST mot en server

På så sett kan man använda rätt metod, beroende på vad för telefon abonnemang man har.
(T ex om SMS är gratis/billigare, jämnfört med internet trafik osv)
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-18, 12:58 #5
Fredrik-ss avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar

Citat:
Originally posted by Westman@Aug 18 2008, 12:39
Intressanta ideér ni har! Westman, du menar att man skulle programmera ett program till telefonen? Hur svårt är detta?

Annars vore de riktigt smidigt om man på något sätt kunde skicka ett SMS med GPS koordinaterna så som ni säger. Vore kanon om man på något sätt kunde infoga koordinaterna automatiskt in till ett SMS så man slapp kolla dom varje gång man ska "avrapportera sig". De bästa vore något program som Westman skrev. Men frågan är hur man fixar ett sådant.
Oläst 2008-08-18, 12:59 #6
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Jag föreslår att du pratar med Cellsynt, de har bättre API:er och support och kan också köra telefonsamtal. Vet dock inte om man kan göra det kostnadsfritt för uppringande.

Ett alternativ är att du sätter dig in i Asterisk och sätter upp en Asteriskserver med några VoIP-linor och skriptar funktionaliteten du är ute efter. Det är inte särskilt komplicerat men du behöver dels sätta dig in i Asterisk eller hitta en duktig Asteriskkonsult, och dels får du driftsansvar för mer komplicerade system. Fördelen är att du inte längre har någon marginalkostnad för samtalen.

Programmatiskt så är det ju väldigt enkelt: när du får ett inkommande SMS uppdaterar du en timestamp till NOW(). En koll körs varje minut om det finns abonnenter där senaste timestampen är < NOW() - 2.5 timmar, och då gör du det du behöver.

EDIT: hittade också det här företaget bland min egen research: http://www.visibilly.com/ de har en lösning för positionering av telefoner utan klientapplikationer på terminalerna, men jag har inte pratat med dem själv så jag vet inte hur bra det funkar/vad det kostar. Om du kollar det får du gärna berätta.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-18, 18:01 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Sen låter det ganska jobbigt att aldrig få sova mer än två timmar. Har du tänkt på det?

Telia har ju tjänsten "friend finder" eller vad den heter som ger ett hum om var en mobil är.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 17:30 #8
Fredrik-ss avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar

Citat:
Originally posted by jonny@Aug 18 2008, 18:01
Sen låter det ganska jobbigt att aldrig få sova mer än två timmar. Har du tänkt på det?
Telia har ju tjänsten friend finder eller vad den heter som ger ett hum om var en mobil är.
Sova? De har jag inte skrivit något om att man ska. Det ska vara som de står i rubriken kontaktanrops-system, till ett vakbolag, där dom ska ringa/smsa in och visa att allt är som de ska.

Håller på och grejar med en server som jag ska börja koda ett system på, blir med att man SMSar, de andra verkar lite för avancerat för mig. Fast de vore grymt om man kunde ha en GPS telefon och kordinaterna skickades med automatiskt i SMSet på något sätt. Någon som vet fall de finns något sådant program till GPS telefoner typ Iphone/Touch Diamond?
Oläst 2008-08-19, 18:01 #9
Westmans avatar

Westmans avatar

Rent teoretiskt så borde det inte vara svårt alls att göra ett till Touch Diamond med tanke på att det är Windows Mobile 6.1 i den. iPhone kan jag inte svara för.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 18:27 #10
Fredrik-ss avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar

Citat:
Originally posted by Westman@Aug 19 2008, 18:01
Rent teoretiskt så borde det inte vara svårt alls att göra ett till Touch Diamond med tanke på att det är Windows Mobile 6.1 i den. iPhone kan jag inte svara för.
Okej, låter mycket intressant. Har du någon anning om hur man fixar detta? Finns de bra dokumentation om hur man skickat värden mellan från typ GPS-funktionen in till ett SMS? Alternativt om du vet någon som kan programmera detta mot en peng?

Tack för hjälpen så långt!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017