FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej, rakt på sak
![]() Vad är det för kostnader som tillkommer när man äger en bil, utöver bensinkostnaden? Vad skulle det kosta på ett ungefär att äga en bil från runt -90 exklusive bensin? Betalar man försäkringarna per månad, kvartal eller per år? Nyss fyllt 18 och väger mellan att skaffa Bil eller MC, tar reda på vad som skulle vara billigast osv ![]() Frågorna kanske är konstiga, men svara gärna på någon ;D |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Räkna med service på bilen, svårt att säga hur mycket det kostar, beror på vad du har för bil.
Slitage delar, ex däck, pumpar, rämmar och annat.. Grovt räknat landar allt "kringbilen" saker på 6000-10 000. Skaffa inte MC först, du får mkt mer glädje och nytta av ett B kort - mc kort kan man alltid ta senare. Ps, glömde också räkna med värdeminskning på bilen ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
En mc är mycket smidigare om jag ska åka till skolan/kompisar. Försäkring kostar mindre, färre kostnader för tillbehör osv. Om jag köper bil så vill jag nog inte lägga ut mer än 15.000 på själva bilen. Om jag köper mc så kommer den jag vill ha kosta runt 30.000 ![]() Det är svårt :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Beroende på vilken Mc du skall ha så kostar nog försäkringen bra mkt mer än bilens,
samt att den har du ingen nytta av på vintern, Dom flesta försäkringsbolag har en sida där du kan räkna ut vad din premie landar på, sen som sagt då skatt,slitage, service (gör man den själv kommer man undan mkt billigare) tror inte en Mc blir så mkt billigare faktiskt.... men gör en kalkyl så ser du ju var du hammnar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Fordonsskatt ska betalas, men det gäller både bil och MC. Tror dock att den är högre på bilen.
Beroende på var du bor tillkommer möjligen parkering. Det kan vara ganska dyrt: 2000+kr/mån för garage i sthlms innerstad, eller gratis på sin egen tomt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
betalar själv ca 900kr/månad i försäkring för en hoj med ett värde på ca 50k. Allt beror på var man bor och vilken klass hojen har.
Har du klarat dig fram till idag utan bil så samsas med morsan om den hon har. Och köp en hoj! mer nöje! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Beror ju lite på vilken hoj du köper också, kan tänka mig att en sporthoj som ägs av en 18-åring inte är det billigaste att försäkra. Misstänker att det är vanligt med lite lek och höga farter... jag skulle iaf inte pensionärsköra om jag hade en ninja eller liknande
![]() edit: om du bor i sthlm/gbg så kan du ju faktiskt tjäna in tid på att ha MC, om du nu räknar tid som pengar. I trafikköer finns det inget som slår MC, vet inte hur många ggr jag blivit förbannad på att de bara glider förbi medan man själv står där och väntar en mindre evighet ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Sån jag ska köpa isåfall, fast blir nog en begagnad då. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Däck (ev. förvaring)
Försäkring Service Skatt Ev. Parkering Tvätt (om man inte bor så man kan tvätta den hur som helst) Besiktning Bor ganska centralt i Göteborg och använde inte bilen så mycket. Nyligen sålde jag bilen till förmån och blev istället medlem i en bilpool och det fungerar klockrent och blir mycket billigare för mig. För de som har den möjligheten och använder sin bil relativt sparsamt kan jag verkligen rekommendera det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kan tipsa som denna sajt: http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/
|
|||