FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
En av sidorna jag har hand om har växt snabbt senaste tiden och det verkar inte som att servern hänger med. Sidan har över 1300 unika besökare per dag och över 1 miljon sidvisningar per månad och dessa siffror växer snabbt. Nu får vi hela tiden 502 Bad Gateway, 504 Gateway timeout, felmeddelanden om att sidan inte kan ansluta till databasen och det är allmänt segt på sidan. Systemet är uppställt på följande sätt: nginx sköter om det statiska materialet (bilder, .css, .html osv) och apache sköter om det dynamiska (i stortsätt .php). Som databas använder vi MySQL. Allt detta ligger på en server som har en dual core-processor och 1 GB ram. Servern ligger på 30 Mbits lina. Jag har diskuterat problemet med andra och min plan för att åtgärda dessa problem ser ut på följande sätt: * Öka ram-minnet till 4 GB. * Byta webbservermjukvara till Lighttpd * php i fastcgi-läge Tänkte kontrollera om folket på detta forum har några kommentarer på detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
När det gäller databasen bör du kolla vad det är som är jobbigt. Är det queries som saknar index och därför är galet långsamma och låser upp saker?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ja, något är inte optimerat som det ska, 1300 unika/dag ska den klara, även om 1GB ram är lite snålt. Jag körde 5000 unika/dag på en gammal 3.0 ghz CPU, 2GB ram, vanlig Apache och mySQL, sidan hade diskussionsforum, webshop, bilduppladdning, 20 Mbits lina.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja, optimiseringar av querisen och effektivare cachening av material ska jag definitivt titta på och ni får gärna tipsa om fler sätt man kan optimisera databasen på.
Sen måste jag fråga om 502 och 504-felmeddelanden som genererar av nginx. Har inte lyckas ta reda på vad dessa exakt beror på men tror att det är kommunikationen mellan nginx och php som misslyckas av överbelastning. Så frågan är om det är effektivt att ha två stycken servrar på det här sättet? Jag vill som sagt gå över till lighttpd eftersom att denna uppställning inte känns effektiv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Tror det jag måste göra är att över huvud taget byta ut nåt för kombinationen apache - nginx verkar inte funka i mitt fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Problemet med apache jämfört med nginx är att apache har massa krimskrams som gör apache tungt och drar väldigt mycket resurser. Ordet "beta" säger ingenting om denna skillnad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Banned
|
Apache 2 är moduluppbyggt. Plocka bort dom moduler som du inte använder och vipps, så blir Apache snabbare. Det är ett fel som många gör.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|