Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är det värt att dra besökare som inte handlar?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-07, 02:34 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Detta är ett ämne som jag gärna ser lite diskussion kring.

Om man har en funktion eller tjänst på en säljande webbplats som drar folk, men inte potentiella kunder - vad har man att vinna på att behålla denna?

Låt oss anta att besökarna till 100% inte kommer handla vid deras nuvarande besök för att få lite kontrast.

Jag driver själv en webbplats som har ca 50 besökare om dagen genom en högst sekundär tjänst, och det vore rättvist att säga att ingen av dessa 50 är intresserad av det företaget säljer.

Fördelar:

1: Man sprider sitt varumärke
Besökaren handlar inte idag, men kanske någon annan gång, eller tipsar sin kompis

2: Man kanske ökar på någon eventuell "intressant-skala" hos Google genom att man ökar sin trafikmängd.

Nackdelar

1: Webbplatsen blir mindre fokuserad och grundtjänsterna kanske kommer i skymundan

Hur resonerar ni kring sånt här? Har ni sekundära tjänster som drar trafik utan att sälja?
Låt oss hålla tråden till "bi-tjänster" som avsiktligt säljer dåligt, vi håller oss ifrån misslyckade säljförsök.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 02:47 #2
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Mycket flitig postare

Om det inte finns någon som helst 'kontaktyta' mellan tjänsterna så tycker jag det är bättre att försöka renodla.

Trafik från fel målgrupp är inte värt mycket. Tar tid och energi och fokus från det primära.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 04:35 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Du målar upp ett figurativt scenario som inte existerar i verkligheten. Det är alltid någon som handlar. Jag har kunder som letat efter Bariedockor och som slutligen har köpt hårborttagningsmedel. Tackvare affiliateprogram, Analystics och egna verktyg så får jag en ganska bra uppfattning av vad kunden har haft för sig innan denna kom till ett avslut i shoppen. En förvånansvärt stor del av försäljningen kan härledas till impulsköp.

Jag har valt att flytta majoriteten av allt krimskrams som drar trafik till externa domäner (så kallade satellitsidor). Jag har kvar en del mindre attraktioner som drar folk på samma domän som e-butiken, men dessa kan man inte nå via menyn i shoppen. Man skulle kunna säga att trafiken är enkelriktad. Det går att surfa från krimskramset till shoppen, men det går inte att surfa från shoppen till krimskramset. På så vis riskerar grundtjänsten aldrig att komma i skymundan, samtidigt som man attraherar länkar och lite extra besökare.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 06:44 #4
mannenfrånlund mannenfrånlund är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
mannenfrånlund mannenfrånlund är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by Gustav@Aug 7 2008, 03:35
...flytta majoriteten av allt krimskrams som drar trafik till externa domäner...
Det här låter väldigt smart! Särskilt att du får fler länkningar till shoppen, men också att väl där så blir hämtningen fri från onödiga anrop!
mannenfrånlund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 07:11 #5
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Kunden är alltid en hel människa med massor av mer eller mindre tillfredsställda behov. Exponerar man för lite allt möjligt så kommer folk att hitta fram. Var dock noga med att inte lova annat än det du kan hålla, kommer det trafik som förväntar sig barbiedockor så ska det finnas barbiedockor.
För IRL-butiker så gäller detta i allra högsta grad. IKEA:s varuhus säljer mängder med servetter, värmeljus och batterier som ligger i högar nära utgångskassorna. Kunderna åker till IKEA för att handla Billy och Ivar men kommer hem med värmeljus.
Likadant är det som ni tittar på en museiebutik. Där finns djuplodande litteratur om museets område, vackra och dyra souvenirer. Men vad köper folk? Doftljus och nyckelringar som ligger och dräller framme vid kassan.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 07:15 #6
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Trafik är bra och om de inte handlar så kan de komma tillbaka senare för att göra ett köp, se till att exponera ditt vaumärke för besökarna så att de verkligen kommer ihåg detta när de ska till att köpa något liknande i framtiden.
Oläst 2008-08-07, 08:10 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Vi har haft en hel del erfarenhet av fel målgrupp, tex att ha banners för något icke motorrelaterat på våra motorsajter. Klickfrekvensen har varit extremt lågt.

Om jag hade en populär tjänst inom tex trädgårdsskötsel och en shop som säljer bildelar så hade jag utvecklat dem i princip separat. I stället för att annonsera min bildelsshop på trädgårdssidan hade jag lagt in matchande annonser för trädgårdsprylar där och försökt få trafik till bildelssidan på annat sätt.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 08:21 #8
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Det är en sak att marknadsföra sig fel och lägga dyra pengar på helt fel målgrupper.

Däremot när det kommer till saker som du själv kan göra för att få exempelvis din e-butik mer aktiv och levande så är det en helt annan sak.

Du vill få dina kunder att besöka din butik varje dag, även om de inte vaknar upp på morgonen och känner att de vill köpa dina produkter så ska det finnas ett litet sug till att besöka din butik för där händer det alltid något nytt.

Det är därför som du exempelvis ser butiker med artiklar, bloggar, radiokanaler, tävlingar och andra aktiviteter som drar besökare.

Väl där ser dina besökare dina nyheter, de berättar för andra om någon tävling etc. etc.

Alla besökare är bra besökare!
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 09:39 #9
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar

Reg.datum: Jan 2006
Finns det någon länkkraft hos dom besökarna? Säg tex att du har allt under dinshop.se/roligt där du har lagt allt "krimskrams" och man kan inte se din e-handel därifrån.
Ett tips är att rikta allt krimskrams mot Bloggare och webbmasters. Gärna med färdiga banners och kod så dom kan lägga in och länka till dig. Gör gärna så du kan styra vilken text som hamnar i själva länken till något som är postivit för din E-butik ur seo syfte.

Ett lysande exempel på någon som utnyttjade detta väldigt mycket är Matthew Inman när han marknadsförde mingle2.com. För er som inte känner till historian så lyckades han med länkbeten och viralmarknadsföring under 4månader skapa en kvarts miljon inlänkar till sin dating site mingle2.
(Delvis)Tack vare detta rankade sidan #1 på fraser som "Online Dating", "Free Online Dating" mfl.

I allafall skulle jag vilja säga att all trafik är bra trafik.
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 10:10 #10
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Originally posted by Mickee@Aug 7 2008, 09:39
Finns det någon länkkraft hos dom besökarna? Säg tex att du har allt under dinshop.se/roligt där du har lagt allt "krimskrams" och man kan inte se din e-handel därifrån.
Ett tips är att rikta allt krimskrams mot Bloggare och webbmasters. Gärna med färdiga banners och kod så dom kan lägga in och länka till dig. Gör gärna så du kan styra vilken text som hamnar i själva länken till något som är postivit för din E-butik ur seo syfte.

Ett lysande exempel på någon som utnyttjade detta väldigt mycket är Matthew Inman när han marknadsförde mingle2.com. För er som inte känner till historian så lyckades han med länkbeten och viralmarknadsföring under 4månader skapa en kvarts miljon inlänkar till sin dating site mingle2.
(Delvis)Tack vare detta rankade sidan #1 på fraser som "Online Dating", "Free Online Dating" mfl.

I allafall skulle jag vilja säga att all trafik är bra trafik.
...och på det tjänade han ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017