FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Inte riktigt rätt sajt att fråga på, men jag kör på ändå. Mitt förra 8600GT 512MB grafikkort brann upp så skrek om det då fläkten la av utan att jag märkte det. Så, det var bara att springa och köpta sig själv ett nytt. Fick bli 9600GT kort då istället. Bättre och dyrare än 8600:an. MEN, hur kan det komma sig att ex. vid tunga grafiska apps så arbetar 9600:an sämre än det första jag hade? Ett exempel är vid spelande. Call of duty 4 med 8600:an 45-50fps och med 9600:an runt 25fps med samma inställningar! Jag känner mig riktigt lurad på detta kort. Kan det ev. ha någonting med strömförsörjningen att göra kanske? Har endast 380W agg som är relativt gammalt. Jag har inte så stor koll på vad ett nätagg kan göra för skillnad i prestandan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Snälla, kan ingen ändra rubriken...! Herre gud... Ingen aning om vad jag tänkte med när jag skrev den.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nätagget borde inte ha den typen av inverkan på prestanda, gav det för lite effekt så borde spelet eller operativsystemet snarare krascha.
Enligt http://www.sweclockers.com/nyhet/717...force_9600_gt/ så ska 9600 ha bättre prestanda än 8600, så förutsatt att alla inställningar (inklusive upplösning) är identiska så är drivrutinsproblem det enda jag kan tänka mig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ok. Tänkte nästan att det inte kunde vara nätproblem men var bara tvungen att fråga.
Jag får fortsätta kolla inställningarna och vad det kan vara för problem. Har vänner med samma kort som får ut mycket prestanda ur kortet än vad jag får. Enda skillnaden är att jag har E2180 Dual Core 2.0ghz (klockad 2.6). Som är lite sämre. Men det känns som att det inte ska spela så jätte stor roll eftersom belastningen på processorn är inte ens hälften av vad de ska klara av. Tack för tipset i alla fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har du uppdaterat drivrutinerna till det senaste? Ev. installerat om systemet då det kan ligga gamla inställningar och skräpa.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Se till att 6-pin PCIe-strömkontakten på grafikkortet får ordentligt med ström, annars kan jag tänka mig att GPUn klockas ner med låg FPS som följd. Eventuellt kan du kolla aktuell klockfrekvens med program som GPU-Z eller dyl. Du kan även köra 3DMark eller liknande och jämföra resultatet med andras system.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|