FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej! Har en liten fråga som jag inte hittat svaret på här i forumet eller på google. Jag vill göra en sida baserad på Joomla men ändra källkoden. Dessutom vill jag ta bort allt som har med "Joomla" att göra i källkoden. Dvs ta bort allt med Joomla och kanske till och med GNU att göra? Har jag rätt till detta eftersom Joomla är Open Source? Jag är ledsen, men förstår mig inte riktigt på avtalet. GNU-avtalet hittas på http://danielnylander.se/gpl.
Vänligen Marcel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om du ska ta bort allt som är Joomla blir det väl inget kvar?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
använder du opensource och bygger något så måste du också vara opensource..
så har jag fått det förklarat för mig. sedan om du får ta bort powered by joomla.. det får du fråga joomla direkt för om de har det i sin license så får du det inte.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Som jag tolkar GNU GPL avtalet så får du modifiera och ändra hej vilt i koden. Alltid. Utan begränsningar.
Det som licensen reglerar är distribution, alltså när man ger det vidare till en kund eller publicerar det. I det läget gäller GNU-GPL licensen, så att du eller kunden inte ska kunna "stänga in" de delar som tidigare legat under open-source-licensen tillsammans med nya, skyddade delar och göra hela paketet stängt. Att ta bort licensen får du alltså inte göra. Däremot får man bygga plugins, extensions med mera till Joomla och behålla licensen privat på dessa tillägg. Distributionen av ett helt paket sker då i två steg, dels vidarebefordrar du intakt de delar om omfattas av GNU/GPL med intakt licens, dels de addons som du själv byggt med en licens som du bestämmer villkoren för. Poängen är att de kan levereras och installeras oberoende av varandra. Vill du istället bygga om Joomlas kod till något annat, Hoomla, Koomla eller Moomla till exempel, måste du fortsätta att licensiera detta enligt GNU/GPL. Vill du bygga något helt nytt får du naturligtvis licensiera det hur du vill. Men då får du inte använda Joomla-kod alls. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Ja, att bara byta ut Joomla till Marcel ger dig knappast egen copyright. Däremot behöver du inte ha med Powered by Joomla synligt. Du får dock inte ta bort "Copyright notice" ur filerna annat än med tillstånd från OSM och det lär inte gå.
EDIT: Läs COPYRIGHT.php i Joomladisten |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har inget emot att ha kvar Joomla i källkoden egentligen, kan inte tänka mig att många kikar där. Dessutom, kollar man på www.tv3.se eller www.porsche.com, så är båda joomlasidor som inte syns. Men funderingen var bara om det är tillåtet om jag nu skulle vilja?
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Den ursprungliga skaparen måste omnämnas. Så det blir nog svårt att undvika att nämna att det bygger på Joomla.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vad jag förstått av de GNU GPL jag kollat, så får du ändar vad du vill, skulle du dock "sälja" vidare "ditt" verktyg måste kunden också ha tillgång till alla orginalfilerna och din källkod, så att det förbli öppet och så att i detta fallet Joomla källkoden finns intakt för kunden att kolla på. Detta behöver väll egentligen inte betyda att du måste skicka med koden eftersom den finns att hämta på nätet, men i sådanafall måste det framgå vart man kan få tag i den.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|