FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag är på jakt efter en lite nyare rackserver. Gärna en Proliant eller PowerEdge-server.
De specifikationer jag vill ha på den är: CPU: Minst en dual core CPU på minst 2,5GHz, men en quad är att föredra. Vill gärna ha möjlighet att uppgradera till 2 CPUer i framtiden. Jag skulle även kunna tänka mig en server med 2st lite snabbare single core CPUer. RAM: Minst 2GB HDD: Spelar inte så jättestor roll men jag vill gärna ha plats för 4 eller 5 diskar. Jag vill och gärna ha med rackskenor för montering i rackskåp. Jag kommer sköra Debian 4.0 så allt måste vara kompitabelt med det. Kan ge upp till 10.000kr. Eventuellt lite mer vid ett bra erbjudande. Det mesta som ligger i närheten av detta kan vara intressant om priset är rätt. Jag är öppen förslag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
hmm www.dustin.se / dl180 kika på den :=)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Mjo, jag har kollat på den.
Dessa två är intressanta, men priset är lite för högt för min budget så jag ska försöka satsa på att hitta något liknande begangnat först. http://www.dustin.se/pd_5010142388.aspx http://www.dustin.se/pd_5010124791.aspx |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
www.serverhuset.se har billiga rekondade servrar med garanti
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
De har dock inget intressant inne nu. Det enda dom har är Single CPU med single core Xeon. Sedan tycker jag också att dom är ganska dyra, det är ju i princip nypriser på de flesta grejerna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan få supermicro servrar nya för under 10k
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vart köper man supermicro servrar billigast/bäst?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
mullet.se har väl, men kan inte påstå att mina erfarenheter är de allra bästa, men var förhoppningsvis bara otur
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tröttnade lite på mullet när de aldrig hade de vassare serverkomponenterna på lager.
De är ju gråimportar så allt tog sådan tid om man skulle beställa i större mängder. Nu blir det den officiella importvägen istället för supermicro. De kan dessutom ge bättre pris, så rekommenderas starkt. Ta en titt på www.datelcomp.se . |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kan man lita på märken som Supermicro? vad har de för garantier m.m. MTBF på komponenter är också intressant. Vi själva kör en HP DL360G3 dual 3GHz med 2GB ram inköpt på Serverhuset. De säljer ju servrarna grundbestyckade som artikelnumret anger att de skall vara, sedan får man komponera själv det man behöver i CPU, minne & disk m.m. Jag såg att de även hade en del DELL och IBM 1U servrar på lager. Vi har även tittat en del hos www.smalandsborsen.se mest PC och sånt men de har en del servrar.
Ps. Även HP servrar kan köpas med full garanti för under 10.000kr, HP Renew heter programmet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|