FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Förstår inte riktigt det hela web 2.0 delen.
Känns som så fort någon nämner web 2.0 design så är det t.ex. att de gjort knapparna runda och ska se lite reflekterande ut, som att solen skulle skina på dem. Är hela hysterin kring detta att de gjort sidorna lite mer läckra för ögonen bara? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
För mig känns web 2.0 mer som man lagt fokus på användarvänlighet och använder ajax i större utsträckning. Rätta mig om jag har fel
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Web 3.0 is here
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Web 2.0 .... väldigt upphypad term som många "coola" företag väljer att använda, plus massa andra häftiga termer. För mig är web 2.0 helt och hållet något som på ytan är användarvänligt, modernt, trendigt och funktionellt, men bakom kulisserna något som egentligen är avancerat.
Som det står på wikipedia "Some technology experts, notably Tim Berners-Lee, have questioned whether one can use the term in a meaningful way, since many of the technology components of "Web 2.0" have existed since the early days of the Web." och "Web 2.0 has numerous definitions" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tycker det är ett löjligt begrepp som mest får fel fokus kring fel begrepp, t.ex design och teknik.
2.0 är väl mer den fas i på internet då webben mer styrs och kontrolleras av dess användare och inte bara av utvalda "contributors". Dvs. alla är delaktiga. Sen att att det ofta förknippas med "ny" webb-teknik som ajax och användarvänlig design är väl mer en naturlig process som skett då webben mognat och förutsättningar ändrats, men jag skulle nog säga att det handlar mest om att användarna nu spelar en mer kritisk roll för en applikations framgång än vad det gjorde för 5 år sedan. YouTube, Wiki, Bloggar.. är väl lite nyckelapplikationer inom denna "genre", så det är inget nytt direkt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Youtube är ett bra exempel på web 2.0 tycker jag. Det är användarbaserat material, utan användare rullar inte sidan. Och så har vi ju det där med användarvänlig design och flashig ajax
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Webb 2.0 är..
Design Usability Economy Remixability Convergence Participation RSS Web standards CSS-Design The Long Tail Focus on Simplicity Blogs Audio Video Mobility Social Software Affiliation AJAX Plus mycket mycket mer som.... Google maps Tagtagger SEO Amazon Wikipedia Tagcloud XML Sharing Simplebits Paypal Snappa upp det är på nån blogg för ett tag sedan men nånstans i den riktningen iallafall :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Webb 2.0 är ett ord pajasar använder för att verka viktigare och häftigare än dom är
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|