FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Håller på och gör en lista just nu där jag hade tänkt att om man klickar på en titel så skall beskrivningen komma fram under.
Hur fixar man detta med javascript (Ajax)? Jag vill alltså ha en visa/dölj funktion. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
function ShowHide(bdiv){
var beskDiv = document.getElementByID(bdiv); if(beskDiv.style.display == 'none'){ beskDiv.style.display = 'block'; }else{ beskDiv.style.display = 'none'; } } Klicka här <div id="beskrivning" style="display:none"> Min beskrivning, asfd! </div> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Allt detta tjat om ajax när det bara är javascript som behövs.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Som du förstått av svaren här så behöver vi lite närmare information. Är det relativt lite data och få val, alternativt att besökaren sannolikt kommer välja ett antal av alternativen så bör du hämta datan först och bara använda vanlig javascript.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
I din förfrågan så hade kodraden varit, och håll nu i dig: Kod:
$.("#div").toggle(); Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nackdelarna med att använda Ajax tilla tt hämta in information är flera. Till exempel:
* Det blir svårare att testa att det fungerar i flera webbläsare * Sökrobotar missar lätt informationen * Besökaren kan uppfatta sidan som seg (särskilt om den ska läsa flera av posterna) * Koden riskerar att bli rörig |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det går lika väl att skriva PHREDATORs lösningsförslag på en rad om man skulle önska - och då slipper man ett bibliotek som måste parsas för ett sådant litet problem. Jag tycker dessutom inte att koden ovan särskilt mycket snyggare - och definitivt inte en enklare lösning i det här fallet om man kan sin javaskript. jQuery är säkert praktiskt ibland men för så enkla saker som detta finns det ingen anledning att använda ett pseudospråk som jQuery. Citat:
För övrigt, apropå Ajax/Javaskript, man kan ju lika gärna vända på det hela - Ajax är ju huvudsakligen en del av javaskript så egentligen är det ju javaskript hur som helst… ;-) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|