FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Jag går i tankar kring att införskaffa en server och undrar då hur det ligger till med Windows Web Server 2008 och Quad-cpus. På nästan alla ställen som säljer det så står det 1-2 CPU licens men hur räknas Quad-cpus? Har även kollat på http://www.microsoft.com/windowsserv...are-specs.aspx och där står det ju 4 sockets. Är 4 sockets = 4 kärnor, dvs en Quad eller är sockets något annat? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
I Microsofts fall så är 1 CPU = 1 CPU socket. Än så länge. VMware tycker att 1 kärna = 1 CPU och Tivoli (IBM) har börjat med en olika omräknare beroende på antal kärnor. Det börjar bli en smärre djungel.
EDIT: socket är alltså den fysiska CPU-sockeln. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej, så med andra ord så är det inga som helst problem med att köra en Quadcore-CPU då den räknas som en CPU? Tack för hjälpen!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Varför utvecklades Duo och Quad tror du, om det inte var för att kringgå licensvillkoren?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Magnus_A: Är väl knappast därför, men helt klart en trevlig bieffekt =)
Nu ska man bara hitta något bra ställe och köpa det och en server på. Windows Web Server 2008 OEM som jag letar efter är inte det lättaste och få tag i. Har kollat på prisjakt och där finns flertalet butiker, dock är de flesta okända för mig. Hade varit trevligt om Dustin eller någon större butik satt igång med att sälja det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
http://www.vmware.com/download/eula/multicore.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
VMware licensierar per fysisk processor, vilket de menar är den fysiska processor som placeras i en socket, dock med, för tillfället, en begränsning på upp till fyra kärnor. Det beskedet fick vi idag i möte med VMWare.
![]() |
Svara |
|
|