FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Har en gammal PII 233-burk som jag försöker få igång för lite utveckling. Tidigare har jag kört Debian (2.2-kärna) med en 10 GB disk (ext2) på burken utan problem. Nu testade jag att ha systemmet på en 6 GB disk (ext3) och även en extra 200 GB disk (ext3) för data mountad på fyra olika paritioner. Kör Debian med 2.4.29 (Jag kompilerade en ny kärna (första gången för mig) för att stödja den stora disken) Det mesta funkar fint, men det är något som är mycket fel med diskarna, eller systemmet. I princip var gång som jag eller systemmet kör fsck så hittar den fel, många fel, både på den lilla och den stora disken. När den kör fsck vid bootning så stannar den helt och ber mig köra manuellt för att fixa felet. (Ganska irriterande efter som den ska stå i källarn utan skärm) Jag har även testat med en annan disk att ha sytemet på men fått samma fel även på denna. Jag har inte upptäckt något problem med diskarna i andra os. Kan jag missat något grundläggande när jag kompilerade kärnan, eller vad kan det vara för fel? Är det dumt att försöka köra en så stor disk på en så gammal maskin? / Lasse |
||
![]() |
![]() |
|
|