FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej!
Jag har en lite annorlunda fråga.. Det är nu bestämt att TV4 har fått rättigheterna till fotbolls-EM 2008, de krogar och evenemang som vill visa fotbolls-EM offentligt måste betala ersättning till TV4. (Mellan cirka 5-25k+ kostar det att få visa fotbolls-EM offentligt). Källa: TT (Tidningarnas Telegrambyrå) http://www.shr.se/templates/Nyhet.aspx?id=6014 http://www.sr.se/cgi-bin/p3/nyhetssidor/ar...artikel=2088275 http://www.e24.se/branscher/reklammedia/ar...ikel_479573.e24 Såhär står det hos "SHR, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare": "Företag som vill visa sändningarna från TV4 måste betala ersättning till TV4 för att få tillstånd av visa sändningarna offentligt." MEN, den underliga frågan är.. Vad händer ifall jag får för mig att visa fotbolls-EM offentligt på en krog med parabol från t.ex TV-abro-Jalla-Jalla istället? Då visar jag ju inte "från TV4", och då behöver jag inte betala ersättning "till TV4" ? Antar att man måste vara jurist för att kunna besvara denna fråga... Tack i förhand.. mvh -_- (TV-abro-Jalla-Jalla sänder förresten gratis.) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är det inte så att de har köpt rätten att sända fotbollsvm i Sverige och att andra bolag inte får inkräkta på den rätten (precis som man inte kan nå norska tv-streamar från Sverige)? I så fall lär du inte ha rätt att visa fotbollen offentligt om du inte "ansökt" hos och betalat till tv4.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Luften är fri, så ingen kan hindra att någon sänder vad dom vill på en satalit och att någon tar emot signalen sedan.
Finns inga lagar i rymden så, dock är frågan sedan om om du visar den signalen du tagit emot publikt. Men rätt sjukt att man ens kan få monopol (ensammrätt) att visa/sälja något i sverige. Alla fall något som vilket företag som hellst kan filma och sända. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
känns som tv4 är lite griniga, men dom kanske måste dra in lite pengar nu när dom förlorade mot canalplus ang allsvenskan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Så TV4 är griniga men STIM är helt ok? Ni missar dock att Canal+ också har köpt en del av rättigheterna för sändningar i Sverige och de tar också betalt av krogarna.
patrikweb, om du satte dig in i hur rättigheterna fungerade innan du yttrade dig så skulle du slippa trampa i klaveret. Man får inte filma och sända vad man vill, prova t.ex. att ta med filmkamera på en konsert så får du se. Nu är det så att när det gäller idrottsevenemang specifikt så finns det en rättighetsinnehavare, i det här fallet UEFA. De har i sin tur sålt alla tv-rättigheter med hjälp av ett bolag (Sportfive Group). De har sålt visningsrättigheter till resp. aktör och i dessa avtal så står det under vilka villkor de får sända. I detta fall så har TV4 och Canal+ ensamrätt på direktsändningar till svensk publik och det står också att de inte får inkräkta på andras avtal t.ex. TV2 i Danmark. Hur sen TV4 och Canal+ exakt har fördelat matcherna vet jag inte men Canal+ sänder väl det som TV4 inte köpt misstänker jag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Snälla patrikweb .... kolla upp saker innan du slänger ur dig sånt är du snäll!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Westman: Vart kan man läsa om att TV4 har rättigheterna mot svensk publik ?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Om det nu är så att TV4 / Canal + har ensamrätt på sändnigarna till svensk publik, vad gäller då för utländska kanaler jag kan ta in via parabol?
Begår kanalinnehavaren något avtalsbrott som sänder på ett sådant sätt att jag kan ta in sändningen via parabol i Sverige? Jag begår ju inget avtalsbrott (ej part i avtalet) och knappast något lagbrott (detta är väl en avtalsfråga, ej en lagfråga). Om jag nu inte är avtalspart och därmed inte bryter mot något avtal, kan jag då visa min parabolmottagna em-match offentligt om min parbolmottagna kanal inte har förbjudit det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du får väl inte visa något på tv offentligt utan speciellt tillstånd.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|