Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hamna i topp hos Google

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-09, 11:24 #1
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Tidningen Ny Teknik skrev nyligen en artikel om sökmotoroptimering och försökte samtidigt optimera sin artikel. DN publicerade därefter samma artikel.

Jag tycker det är lite roligt att en massa kompetenta seomänniskor sett det som en utmaning. Framförallt bloggen http://www.lindqvist.com/b/hamna-i-topp-hos-google men även dan.se med flera.

Så kan det gå
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-09, 12:09 #2
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Content is king. Eller hur var det?
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-09, 12:32 #3
Supermoderator

Supermoderator

Om tänker på vad man gör med det kanske...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-09, 13:01 #4
radioaktivitet radioaktivitet är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
radioaktivitet radioaktivitet är inte uppkopplad
Flitig postare

Mest relevant på "hamna i topp hos google" borde väl vara googles riktlinjer för webbansvarige?

http://www.google.com/support/webmasters/b...sv&answer=35769
radioaktivitet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-10, 03:18 #5
Nikke Lindqvists avatar
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Medlem
Nikke Lindqvists avatar

Jo du radioaktivitet. Så borde det väl vara, och stod det nu "hamna i topp hos google" på den sidan så skulle den nog bli det också... Och däri har ju Ny Teknik-artikeln rätt. Det gäller att välja sina nyckelord och nyckelfraser.

Under de senaste dagarna har just nyckelfrasen [Hamna i topp hos Google] skänkt mig 177 besök. Det lägger frasen på plats 16 över de vanligaste sökfraserna som används för att hamna på sajten. Jag har inga som helst förhoppningar om att få någon som helst trafik på frasen i framtiden.
Nikke Lindqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-10, 07:00 #6
RiktigtKaffe.se RiktigtKaffe.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
RiktigtKaffe.se RiktigtKaffe.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Nästa utmaning!

Hamna i topp på sökordet "article362160"
RiktigtKaffe.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-10, 09:05 #7
Blackexs avatar
Blackex Blackex är inte uppkopplad
Medlem

Blackex Blackex är inte uppkopplad
Medlem
Blackexs avatar

Citat:
Originally posted by N!kke@Jun 10 2008, 03:18
Jo du radioaktivitet. Så borde det väl vara, och stod det nu "hamna i topp hos google" på den sidan så skulle den nog bli det också... Och däri har ju Ny Teknik-artikeln rätt. Det gäller att välja sina nyckelord och nyckelfraser.
Jag ser inte någon logik i det du säger.

Som jag förstår går Google även på texten som används i länkar till sidan, samt vanliga ord på de sidan som länkar.

Dvs. sidor kan ranka högt utan att texten som man söker på finns på sidan man letar efter.
Blackex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-11, 00:15 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Blackex@Jun 10 2008, 09:05

Som jag förstår går Google även på texten som används i länkar till sidan, samt vanliga ord på de sidan som länkar.

Dvs. sidor kan ranka högt utan att texten som man söker på finns på sidan man letar efter.
Vad är det som du inte ser någon logik i?

Googles artikel med riktlinjer (kan vi väl utgå ifrån) har rätt hög Trust. Med ruggigt hög trust brukar det knappt behövas några inlänkar, utan då räcker det ofta med att ta med en fras för att toppa serpsen. Särskilt om det gäller en sådan simpel och ovanlig fras som "hamna i topp på Google".

Annars går Google mestadels på ankartexten i inlänkar. Eftersom Googles riktlinjer varken har några inlänkar med den ankartexten eller nämner frasen på webbsidan så är det ganska självklart att artikeln inte dyker upp i serpsen vid en sådan sökning. Även om Google har avancerade och bra algoritmer, så är det fortfarande bara hård- och mjukvara som inte kan tänka självständigt.

Inlänkar är enormt viktiga. Men man ska inte negligera vikten av rubrikerna och brödtexten.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-11, 12:02 #9
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Blackex
Citat:
Ursprungligen postat av N!kke

En bra sökmotoroptimering är ett komplett bygge.

Om du väljer att bygga en brygga endast genom att sätta fast pelare som sticker upp ur vattnet så kommer du förmodligen kunna gå ut om du har väldigt många pelare. Men faktum är att en korrekt brygga med plankor mellan pelarna behöver betydligt mindre pelare för att bli funktionell.

På samma sätt behöver du färre länkar på din hemsida om du väljer nyckelord med omsorg och vishet.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-12, 00:20 #10
Nikke Lindqvists avatar
Medlem

Medlem
Nikke Lindqvists avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Blackex
Citat:
Ursprungligen postat av N!kke

Logiken ligger i att en sida sedan en bra tid tillbaka har väldigt svårt att placera sig i sökresultat hos Google om termen man söker efter bara finns i inlänkar till den. Det var väldigt länge sedan det gamla paradexemplet [miserable failure] som ledde till George W Bush sida på Vita Husets webbplats fungerade. Däremot ligger Adobes nedladdningssida för Acrobat Reader fortfarande i topp när man söker på [Click here] från Google.com.

Den som idag vill få en sida placerad på en term kan inte på något sätt förlita sig på ankartexten i inkommande länkar, och bara till viss del på ankartext i interna länkar inom sajten. Det gäller att följa upp dem på rätt ställen på sidan också. Det handlar om Title-text, det handlar om rubriktext (kodad som h1) och det handlar om att ha frasen nämnde tidigt i texten och i meta-description-texten. Först därefter kan man börja se hur ankartext i inkommande länkar ger någon större effekt i sökresultaten.

Detta är början. Sedan finns det en väldigt massa fler saker att göra, men har man inte början på plats så kommer man inte särskilt långt.
Nikke Lindqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017