Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varning för nya skojare: Varumärkesbyrån Brandon

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-16, 11:24 #1
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Precis på samma sätt som man tidigare försökte fulsälja domännamn ringer varumärkesbyrån Brandon Patent & Trademark Solutions Ltd. upp och meddelar att någon annan försöker registrera ett varumärke som kan förknippas med ens företagsnamn. Den stora skillnaden är väl prislappen. Ett domännamn fick man inte ut mer än 3000 kr för, för ett varumärke börjar man vid 12.000 kr och desto fler varumärkesklasser du lägger till desto dyrare blir fakturan.

Säljaren Stefan Johansson som ringde oss lyckades dessutom med konststycket att skicka en bekräftelse som vi skulle skicka tillbaka som innehöll varumärket helt felstavat.

Nu är bara frågan, vad ska bluffarna sälja nästa gång?
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 13:19 #2
hoxons avatar
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
hoxons avatar

Reg.datum: Apr 2004
Nice

Jag funderar på hur deras hjärna fungerar? Seriöst om man kan bluffa bolag på så mycket pengar... fatta hur mycket pengar de skulle kunna tjäna på en vettig affärsidé...

Det går att tjäna ordentliga pengar på att sälja vettiga saker *asg*... men men det kanske är roligare att skaka galler ett par år för bedrägeri.
hoxon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 16:02 #3
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Har någonsin ett sådant här företag blivit dömt för brott?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 17:41 #4
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Flitig postare

Och PRV tjänar pengar på dem...

Från PRVs kundtjänst på min fråga om hur i helsifyr de får tag på denna information bara någon dag efter min ansökan och långt innan ansökan är godkänd:

Från den dag du lämnar in din ansökan till oss är den en offentlig handling. Det innebär att vem som helst har rätt att se vilka uppgifter du lämnat och ta del av ditt varumärke.

Det finns även en tjänst som heter PRVLink, det är en tjänst som ger dig tillgång till våra svenska register för patent, varumärken och design. Här får du tillgång till all offentlig information såsom bibliografiska uppgifter, årsavgiftsinbetalningar, diarieuppgifter samt figurer och bilder (för varumärken och design). I detta register får man betala för varje sökning.

Mer information om detta finns på vår hemsida, www.prv.se/Konsulttjanster/
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-17, 11:09 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Detta är en förgrening av exakt samma skojare som jag definierar som Sellnet, som sysslar med domäner, fn under verksamhetsnamnet Colvento IT/Domäncentralen.se

Detta med varumärken har de pysslat med ca 1,5 år och PRV varnade redan för drygt ett år sedan på sin hemsida om det och har sedan upprepat varningarna.
Såväl jag känner till har dessa Varumärkesscamartister namnbytt från Matchex IBC AB -> Patent & Trademark Services Europe AB -> Brand & Patent Counseling AB -> Brandon Patent & Trademark Solutions LTD.

Saxat från ett inlägg på Cint av Anders Nyman i ämnet där han citerar PRV:
Citat:
"Möjliga konsekvenser av att inte gå med på detta erbjudande
Mycket tyder på att påståendet om det utländska företaget inte är sant. Om en varumärkesansökan från det utländska företaget mot all förmodan skulle lämnas in till PRV, så hindrar PRV:s granskning ofta registrering av denna varumärkesansökan om det är så att namnet redan är en registrerad firma. Skulle ett varumärke trots allt registreras sedan det givits in i ond tro kan det upphävas efter invändning till PRV."

och vidare:

"Det är vanligt att seriösa ombudsföretag tar kontakt med exempelvis nybildade företag för att stå till tjänst med varumärkesansökningar och liknande. Detta är varken olagligt eller klandervärt. Marknadsföring som bygger på rädsla och osanna påståenden strider dock mot marknadsföringslagen.

PRV har tyvärr ingen möjlighet att agera enligt marknadsföringslagen. Det är alltså upp till er företagare att vända er till Marknadsdomstolen. Samma sak gäller om ni anser er ha blivit lurade. Det ni i så fall måste göra är att anmäla händelsen till polisen. Därefter får en åklagare ta ställning till om åtal för bedrägeri ska väckas."
På Emils fråga "Nu är bara frågan, vad ska bluffarna sälja nästa gång?" så finns det redan ett svar på det; De säljer redan nu medlemskap i värdelösa "riksorganisationer"
Under ca ett halvårs tid poppade det upp ett tiotal helt nya "riksorganisationer AB" det var bla
- Allmänna bostadsrättsorganisationen/Bostadsägarnas Medlemsorganistation AB (tickande medlemskap per autogiro)
- Brand & Säkerhetsinstitutet / Canvasser AB ("falsk" brandtillsyn för 6 000–7 000 kronor)

Jag vet också att flera inblandade personer tidigare pysslat med "katalog- och lysrörsbedrägerier" - om det är aktuellt idag känner jag dock inte till.

aquastorm - svar NEJ, ingen fällande dom, inte ens åtal såvitt jag känner till. Det är alltså tillvägagångssättet dvs försäljning genom hot och utpressning (eller som vissa skulle kalla det "införsäljningssättet") som ska kunna bevisas.
Varför det är så beror på att "Vi har en kund.." - inte går att motbevisa. Vid ett åtal ska Åklagare bevisa att det inte fanns initial kund, något som alltså inte är möjligt - och OM det mot förmodan skulle väckas åtal, så kan den tilltalade bara säga "grannen" "mormor" "Ankeborg AB" osv.
Det finns alltså ingen "bärighet" i att i enskilt fall kunna påvisa "bedrägeriet".

Det enda sätt jag skulle kunna tänka mig är att genom att påvisa systematisk bearbetning (bokstavsordning av kunder osv) kunna väcka åtal. Men för det krävs vilja, kunskap och resurser hos Polisen som idag saknas.

Så det bästa sättet är att varna andra för detta på olika sätt - för dessa verksamheter poppar hela tiden upp i nya kostymer..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-17, 11:27 #6
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Jun 17 2008, 11:09
På Emils fråga "Nu är bara frågan, vad ska bluffarna sälja nästa gång?" så finns det redan ett svar på det; De säljer redan nu medlemskap i värdelösa "riksorganisationer"...
Yes, men som det heter - bara fantasin sätter gränser.

Här nere i Skåne skickas det ut massor av bluffakturor, oftast till utlänningar som äger sommarhus. Bluffakturorna verkar handla om sophantering och kommer från företag med namn som ser halvkommunala ut. Vem faen håller koll på vad ens sophämtningsbolag heter nuförtiden? Jag antar att fakturorna bara är på några hundralappar, men det är väl så man lyckas?

För övrigt borde Anders Nyman få medalj av kungen för http://cint.se
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-17, 11:31 #7
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by claesm@Jun 17 2008, 11:27
För övrigt borde Anders Nyman få medalj av kungen för http://cint.se
Amen!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017