Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

ny hemsida - var börjar jag?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-28, 07:54 #1
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Mycket flitig postare

God morgon,

Tänkte att det var dags att sätta igång med en ny hemsida, och jag tänkte göra detta från scratch. Dvs koda den själv. Har bara använt mig utav PHPfusion (en cms tror jag det kallas) innan vilket var relativt enkelt men väldigt begränsande vad det gäller utseende.

Har ingen tidigare erfarenhet av programmering, endast ytterst lite C++ och Small.

Lite snabb överblick:
Jag tänkte skapa en hemsida, där man kan boka spelservrar gratis. Jag tänkte ha någon form av system där man registrerar sig på hemsidan och sedan kan varje medlem hyra en server 2 ggr om dagen. Designen är inte så viktig men ska vara enkel. Sedan så behövs det också något som synkar statistik från servrarna som t.ex. Hur lång tid det är kvar innan den blir ledig, hur många som spelar osv. Själva spelserverhanteringen är i princip det enda jag kan i detta projekt.

Vad tänker ni direkt att jag kommer att behöva för språk?
Program?
Hur mycket tid?
För komplext?
Hur borde jag göra? Råplugga böcker från bibban?
Borde jag ge upp?

Har satt en tidsgräns på 1 år för att få den perfekt och jag gör det med syfte för att lära mig och inte att tjäna pengar. Tänkte ha någon sorts loggbok med mig hela vägen som sedan kanske kan komma i användning till tex projektarbete på högskolan.

Kritik + frågor & svar gör mig glad
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-28, 08:40 #2
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Jag kör på php och mysql som jag tycker är lätt. Om du fokuserar på detta projekt och inte startar massa olika kommer det nog gå bra.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-28, 09:16 #3
uffe_nordholm uffe_nordholm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
uffe_nordholm uffe_nordholm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Beroende på hur lätt för att lära du har så kan ditt projekt variera mellan trivialt och nära omöjligt.

Du kommer att behöva kunskap inom följande områden:
HTML (för att skapa sidorna som besökarens dator visar)
PHP/ASP (för att hantera all information på servern)
SQL (för att kommunicera med databasen)

Utöver det kan det vara bra med kunskap om CSS (för att fixa design och layout på siten) och kanske JavaScript (för en del funktioner som skall köras på besökarens dator istället för på servern).

Dessutom behöver du kunskap om andra, lite mer svårbeskriva saker: hur man enklast organiserar/strukturerar en databas för att generera webbsidor, hur man designar en webbsida för att den skall vara så lättanvänd som möjligt, vilka säkerhetsaspekter man måste/bör ta hänsyn till...

Om du tycker detta låter som mycket kanske du bör fortsätta använda en CMS. Om du däremot tycker att det låter spännande att lära sig så mycket önskar jag dig lycka till med projektet.
uffe_nordholm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-29, 01:49 #4
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Som uffe säger.

Om du inte kan någon serverside språk idag (ja, du kan skriva det som CGI via C++) så rekommenderar jag dig att skaffa samarbete med någon som kan det hela bra. Detta eftersom om du ger dig in i träsket och skapar en sådan här avancerad sida som du skriver ihop så är det en tidsfråga innan du kommer att råka ut för en hackad server. Vilket mer eller mindre innebär:
* SQL Injection
* XSS
* Defacing
* Spambot
* Botnet i ngt slag
osv.

Eftersom jag nämner samarbete så är det nog det bästa för dig eftersom jag misstänker att din budget inte sträcker sig upp i dom pengarna som någon utav oss skulle ta för ett sådant här projekt.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-29, 11:45 #5
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Bara ett inlägg till!

Jag får inledningsvis börja med att säga att ditt första mål är ganska så tufft att nå, även om du har satt 1 år som tidsgräns.

Citat:
Vad tänker ni direkt att jag kommer att behöva för språk?
Precis som uffe_nordholm säger så behöver du lära dig följande
- HTML
- PHP/ASP/Annat serverside-språk
- SQL

Citat:
Program?
Ur programmeringsvinkel så kan jag inte annat rekommendera dig att använda en vanlig text-editor, då du jobbar med serverside när du skriver huvudsakliga koden, och inte clientside.
Exempel: notepad, editplus

Citat:
Hur mycket tid?
Again, du kan varken något serverside-språk eller SQL, vad jag förstår, så det är omöjligt att svara på - allt är upp till hur mycket du lär dig.

Citat:
För komplext?
Ja, jag skulle vilja påstå att det är ett för komplext som ett förstaprojekt. Se Jonas svar ang. problem/attacker som kan uppstå.

Citat:
Hur borde jag göra? Råplugga böcker från bibban?
Finns massa tekniker, men jag började helt enkelt med en svensk "PHP-skola" på nätet, och sedan gick man över till att bara lära sig massa fina funktioner som finns tillgänliga på http://www.php.net.

Citat:
Borde jag ge upp?
Absolut inte, men jag skulle nog inte satsa på ett sådant "stort" projekt direkt, utan först lära mig alla grunder och sedan bygga mer avancerade webbapplikationer under tiden går.

Hoppas att mina svar har varit till nytta.

Lycka till.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-29, 12:04 #6
sasserdudes avatar
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2008
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
sasserdudes avatar

Reg.datum: Feb 2008
Språk du ska använda: PHP/MySQL
Koda sidan fint i HTML/CSS/AJAX och i divar inte frames.

Jag gjorde som dig, tog det stora steget först, jag började i oktober förra året. snart är ja klar med min community. Dock är det inte jag som kodar php, men jag hjälper till med databasen. Jag lär mig väldigt mycket php genom att ja jobbar ihop med han.

Det bästa är nog om du går ihop med en partner du verkligen vet att han också vill satsa. varför?

de blir mycket roligare.
Tappar du humöret en dag så jobbar han eller så peppar ni varandra.
Ni tappar inte sikt på målet.
ni kommer lära er mycket mer, dubbelt så snabbt och effektivt.

Men i efterhand så här så ångrar jag lite att ja gav mig på det stora projektet så tidigt. ja skulle gärna vilja ha gjort en community innan, nu blir det mycket korrigering och efter arbete. hade jag haft kunskap om allt ja redan gjort hitills hade sidan varit klar för 4 månadersen. 1 eller 2 månader har bara gått till att komma på lösningar åt vissa problem och lägga om design m.m.

Ta god tid på dig att strukturera upp allt, vad ska finnas på sidan, hur skall det se ut när man tex skapar en tråd på sidan, m.m. sådan man inte tänker på annars.

Men lycka till, garanterar dig att det är kul när ni kommit igång..

Men själv? nja, ja var det dom första månaderna och de va inte så kul, nu när sidan är typ klar så börjar ja få upp hopp om sidan och de va som sagt inte så kul innan.

Men kämpa på!
sasserdude är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-29, 13:23 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Tack allihopa för svaren. Verkligen intressant att höra era åsikter.

@eliasson, vad var hemsidan till den där php-skolan?
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-29, 14:10 #8
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by aDonis@May 29 2008, 13:23
Tack allihopa för svaren. Verkligen intressant att höra era åsikter.
@eliasson, vad var hemsidan till den där php-skolan?
PHPportalen - Skolan
PHPSidan - Skola
PHP.net

Lycka till.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-29, 14:36 #9
Vimp Vimp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Vimp Vimp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Ser att vissa har nämnt ASP, vilket är helt värdelöst då det lades ned för ganska många år sedan.

Jag rekommenderar ASP.NET starkt framför PHP, JSP, RoR och andra då Microsoft lärde sig en läxa efter ASP. PHP skulle behöva gå igenom samma process då det bara känns som spaghetti med alla funktioner.. Visst, PHP har blivit objektorienterat, men att ta ett funktionsorienterat språk och omvandla det till ett objektorienterat är inget man gör utan problem (bakåtkompatibilitet för att dra ett exempel), och där har PHP förlorat stort.

Men innan du kikar på server-baserad kod så bör du definitivt lära dig XHTML samt CSS bra, samt även hur sidor bör vara uppbyggda för tillgänglighetsanpassning vilket man aldrig förlorar på. Verva har bra riktlinjer för just tillgänglighetsaspekten.

När du kan XHTML och CSS bra så kan du börja kika på ASP.NET/PHP/JSP/whatever samt även klientbaserade scriptspråk som Javascript.
Vimp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-29, 21:03 #10
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
Börja med (x)html och css.
Lägg på skriptspråk(php) och databaser
Lägg sist in ajax

imo

edit: som föregående skribent skrev :P
läste inte noga
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017