Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Community utan domän säljes

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-11, 11:12 #1
per-mbs per-mbs är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2008
Nykomling

Jag var tidigare delägare i ett community, men beslutade mig senare för att sälja ut min del. De resterande ägarna skulle använda mitt system och betala mig för det och den exklusiva rätten till användardatabasen.

När de nu uteblivit med sina betalningar ämnar jag alltså sälja hela systemet och databas med medlemmar osv.

Systemet säljes nu alltså exklusivt, och kommer inte köras på den site som f.n. använder det, och inte på någon annan site heller för den delen, då jag bara vill ha ut pengar för mitt jobb och sedan ägna mig åt nya projekt.

F.n. har databasen 7195 användare. Besöksstatistik har jag inte tillgång till, och blir inte heller relevant då domänen inte följer med köpet.

Närmare specifikation av systemet finns att tillgå på www.milkbarsystems.com/community.pdf

Pris? Bud!

OBS! Domän ingår INTE

Bud och frågor tas vänligen via pm
per-mbs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 11:19 #2
sasserdudes avatar
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
sasserdudes avatar

Så spankme ska lägga ner eftersom du drar dig ur och säljer din del som du gjort, exklusivt?
sasserdude är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 11:24 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by sasserdude@May 11 2008, 11:19
Så spankme ska lägga ner eftersom du drar dig ur och säljer din del som du gjort, exklusivt?
Får jag inte betalt för mitt system tas det bort. F.ö. har det inte riktigt med annonsen att göra.
Oläst 2008-05-11, 13:45 #4
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare
Normans avatar

Har ni ett skrivet kontrakt om hur koden och databas ägs?

Om inte så gäller följande: om alla har jobbat på det så erhåller alla "delägare/programmerare" en exklusiv licens till källkod och databas och du kan inte hindra de andra att förädla arbetet...
IT-rätten definerar detta ganska tydligt.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 15:50 #5
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Norman@May 11 2008, 13:45
Har ni ett skrivet kontrakt om hur koden och databas ägs?

Om inte så gäller följande: om alla har jobbat på det så erhåller alla "delägare/programmerare" en exklusiv licens till källkod och databas och du kan inte hindra de andra att förädla arbetet...
IT-rätten definerar detta ganska tydligt.
Jag har gjort all databasdesign, optimering, programmering och grafik, så jag har också rättigheterna till dessa.
Oläst 2008-05-11, 18:38 #6
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Men vänta nu - du sålde ju samma system på licens för någon månad sedan? Hur kan du då sälja det exklusivt nu?
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 19:20 #7
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by MMC@May 11 2008, 18:38
Men vänta nu - du sålde ju samma system på licens för någon månad sedan? Hur kan du då sälja det exklusivt nu?
Antingen sålde jag inga eller så kan jag trolla bort resterande installationer.. Du får själv lista ut vilket alternativ som stämmer.
Oläst 2008-05-11, 20:35 #8
Normans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Normans avatar

Har folket som körde communityt inte betalt en licens så handlar det om något du får driva civilrättsligt.

Även om de inte betalt och kört igång så kan du inte tvinga dom att radera databasen... den förädling de gjort genom att driva systemet (även om de inte betalt) har de själva rätt till och att ge ut användarinformation är väldigt riskabelt.

Lite som om du skulle ha fyllt i massa xls dokument med microsoft office och inte pröjsar. Microsoft kan inte säga att du får radera denna data - dock får man ju betala för licensen. Däremot kan du säga att du inte får använda själva "koden" i det fall att de inte alls hjälpt till att koda systemet.

Edit: Ovanstående är min tolkning av IT-rätten/avtalsrätt. Det kan givetvis vara så att vid ett domslut så skulle det dömmas annorlunda.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 20:55 #9
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Norman@May 11 2008, 20:35
Har folket som körde communityt inte betalt en licens så handlar det om något du får driva civilrättsligt.

Även om de inte betalt och kört igång så kan du inte tvinga dom att radera databasen... den förädling de gjort genom att driva systemet (även om de inte betalt) har de själva rätt till och att ge ut användarinformation är väldigt riskabelt.

Lite som om du skulle ha fyllt i massa xls dokument med microsoft office och inte pröjsar. Microsoft kan inte säga att du får radera denna data - dock får man ju betala för licensen. Däremot kan du säga att du inte får använda själva "koden" i det fall att de inte alls hjälpt till att koda systemet.

Edit: Ovanstående är min tolkning av IT-rätten/avtalsrätt. Det kan givetvis vara så att vid ett domslut så skulle det dömmas annorlunda.
Jag kommer inte försöka tvinga någon att radera databasen - de skulle betala mig för att jag inte tar min del av den. Systemet säljes exklusivt, inte databasen/användarna i sig, precis vad om framgår av annonsen.

Nog om detta.
Oläst 2008-05-18, 14:33 #10
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Sorry, felpost
Innocast är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017