FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Jag driver en liten webbyrå där vi i dagsläget hostar våra kunder på en egen server som har allt (FTP, Mail, Apache och dess tillbehör, MySQL etc. etc.) Vi ska nu investera i några nya servrar och jag skulle vilja höra med er här på forumet hur ni föreslår att vi ska lägga upp fördelningen av tjänster på våra servrar. Allra först ska vi köpa in en ny server som jag tänkt ska ta över allt från den lite äldre som endast ska vara kvar som dedikerad mail-server. Är detta den bästa lösningen? Om vi sen köper in fler servrar, vilka tjänster ska fördelas på dom? Är nästa steg (3:e servern) en dedikerad MySQL-server till exempel? (Obs, kom på att rubriken kanske ska vara "flera servrar, vilken fördelning?") Hälsningar Rickard |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om ni har väldigt lite mailtrafik så läg det på den långsammaste servern.
Har ni däremot mer maltrafik än webbtrafik så gör tvärtom. Är mail vikitare för er än web? Vilken server har mest redundans (hotswap, diskar, nätaggregat)? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är väl inte fel att försöka ge servrarna olika roller som de kan anpassas lite speciellt för, mail, webb, sql, dc, filer osv. Dessutom är det bra att separera vissa roller/tjänster som är extra kritiska och som inte bör påverkas av andra tjänster. Ni bör också tänka på en uppdelning mellan vilka servrar som ska placeras på insidan och vilka som ska placeras på "utsidan"(DMZ).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
har du funderat på lite kraftigare servrar och köra virtualisering på den/dessa? Det kan löna sig om ni hostar dessa externt
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
jag är så paranoid för dataförluster, så jag hade åtminstone speglat mailen på flera servrar
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
En mysql server för hela nätet känns lite underdimensionerat.
Bombar någon kund mysql eller om den skulle gå ned av någon anledning så påverkas hela driften. Jag moduläriserar hellre och har mySQL på flera system i mindre skala på varje. Minskar komplexitet på enskilda system dessutom.. men det finns olika skolor i hur man bygger infrastruktur, och alla har fördelar och nackdelar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Mailen är det som aldrig får strula för webhotell kunderna, det skall bara fungera. Mailen kan också var den delen som äter ganska mycket av kakan, då antalet spam inte minska precis. Plus att du bli störningkänslig att ha allting på en maskin. MySQL är en sådan där sak , som också gärna äter CPU och resuser, särskilt på fleranvändarmiljöer. Bero lite på hur många kunder du har per maskin... En lösning är som sagt att köpa lite dyrare dator, och sedan köra VPS:er alt jail under FreeBSD, bero lite på om du skall ge användaren shellkonto eller ej. Kollade lite snabbt upp igår, vad en dator med 4 Kärnor och 8 GB skulle kostar i icke server utförande, 2 TB HDD, ca 5000:- plus moms från GNT. I Serverutförande kanske motsvarade dator skulle kostar 8000 - 20.000:- plus moms. Men kanske skall stoppa 16 GB RAM från början dock. Köp hellre bra grejer än billigt.. HP eller SuperMicro ( Mullet är dom som säljer Supermicro i Sverige ) är bra märken för servrar. Just nu är det lite priskrig, då techdata har köpt Scribona, så man kan jemföra mellan GNT, Techdata och Imgram Micro se vem som har bästa priser. Fördelen med VPS:er är att du kan ha Linux som host OS, och sedan blanda FreeBSD, Windows och Linux, beronde på uppgift dom skall användas till. Tänk på att en server kanske skall gå i ca 4-7 år.. Det lönar sig att köpa bra grejer från scratch. En desktop dator blir föråldrar efter 2-3 år med Windows. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Dells grejer är också bra och oftast väsentligt billigare än HP. Jag gillar allt med HP utom priset.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Alright, mycket tacksam för alla svaren.
För mig är mailen mycket viktig. Lutar därför mot att jag gör den första nya servern till en dedikerad mailserver. Siktar sen på att kunna investera i ännu en till server som kan ta över webben och mysql så jag kan ha den lite äldre som mail-backup. Kanske sen i nästa steg så blir det av med en dedikerad mysql-server. Har även haft tankarna åt att göra en server till dedikerad bildserver eller liknande. Hur stor skillnad gör ett sådant upplägg? Sidorna som jag hostar är ganska normala hemsidor sett till bildmängden om det nu finns någon normal mängd... Kan bara nämna också att VPS inte är aktuellt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|