FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag är i svängarna att ansöka efter FA-skatt och har fastnat på ett ställe.
På Moms-delen så ska man fylla i beräknad nettoomsättning och beräknat beskattningsunderlag för 12 månader framåt. Sedan på Preliminär skatt-delen så ska man fylla i beräknat överskått för det första verksamhetsåret samt beräknad ingående och utgående moms. Hur ska jag kunna beräkna detta då jag inte har någon aning om hur stora intäkter jag kommer ha? Hur gör jag om jag får större/mindre omsättning än den beräknade efter 12 månader? Tacksam för svar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om jag inte säger fel nu så ska du uppskatta hur mycket du kommer omsätta och då ungefär hur mycket moms du tror du kommer få in.
Ring skatteverket annars, dom är mycket trevliga och hjälpsamma! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Höfta till med en rimlig siffra.
Vill du inte betala preliminärskatt innan pengarna börjar rulla så kan man ansöka om 3 månaders uppskov men ännu bättre är att ange att resultatet för första räkenskapsåret blir 0 kr pga "många start- och etableringskostnader". När pengarna börjar rulla skickar du in en ny preliminär självdeklaration där du höftar en bättre siffra och då börjar skatteverket vilja ha betalt X antal kronor per månad i förskott för din uppskattade vinst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaren!
Ang. beräknad ingående och utgående moms, borde jag skriva samma summa där så de tar ut varandra? ztream, varför ska man betala in skatten i förskott för den uppskattade vinsten? Betalar man inte in skatten eftersom när folk betalar fakturorna? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Skulle rekommendera dig att kontakta en revisor för att hjälpa dig om du är osäker, så vet du att det blir rätt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Nope, du betalar normalt sett in en summa varje månad som är beräknad på den preliminärskatt du lämnat uppgifter om (följande år beräknas det på föregående års siffror såvida du inte lämnar in en ny preliminärdeklaration). Försök göra uppskattningen så riktig som möjlig eller se åtminstone till att du inte gör en stor underskattning så du slipper en saftig restskatt (om det skulle råka bli så trots allt så se till att lämna in en ny preliminär deklaration så snart som möjligt när du märker att du var fel ute).
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Så här gjorde jag och det fungerade bara fint:
- se till att ingående och utgående moms tar ut varandra i blanketterna så att skatteverket inte lägger på dig någon preliminärskatt. - Be din bank starta upp ett extra bankkonto åt dig (på ditt företagskonto, eller ditt privata: spelar egentligen ingen roll när det är enskild firma). - Se detta konto som ett heligt konto som du aldrig lånar eller tar ut något från, oavsett vad. - När du får in pengar för ett jobb för du över momsen du drog in samt hälften av det du tog för jobbet på ditt "heliga" konto. T.ex: Du fakturerar en kund 10.000 :- (exkl. moms). När fakturan betalas in så har du 12.500 :- på kontot (moms 2.500). Momsen är 2.500:- 10.000 / 2 = 5.000:- Du sätter alltså in 7.500:- av de 12.500 du fick in för jobbet på detta "heliga" konto. Om du klarar av att göra så här, så kan jag nästan garantera att du inte åker på restskatt i slutet av året. Det kan bli rätt tungt att överleva på biten som blir kvar med denna metod, men i slutet av året är det värt det, då du upptäcker att du inte åläggs någon restskatt. Har du dessutom många utgifter i företaget under första året så kommer du t.om ha över pengar efter att du betalat in skatten. Jag skulle också rekommendera dig att ringa skatteverket om du har några frågor. Faktiskt en av de trevligaste myndigheterna att ha att göra med om du frågar mig. Lycka till med företagandet! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() Dom måste ju ha in pengar ![]() |
|||