FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur bokför jag de sidor/domäner jag köpt som privatperson? Känns som jag måste ta upp dem på något sätt i bokförningen då de används i min näringsverksamhet. Satt och funderade på att helt enkelt vänta tills nästa gång avgift skall betalas, och ta upp dem då... men det känns lite dumt. Går det att göra på något annat sätt?
Har ingen av revisor utfärd värdering av sidorna, och de är knappast värda att anlita revisor för.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
ingen som vet?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad vill du ta upp egentligen? Vad är det för bolagsform?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är det ingen särskild vinst i sidorna så känns det onödigt att ta upp dom alls? Eller finns det någon speciell anledning till att du vill ta upp dom?
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
EF och jag vill ta upp dom därför att jag har inkomster från dom. Måhända att det är jag som är totalt bet vad gäller bokföring... men känns som man borde ha tagit upp dom på något sätt som tillgång eller liknande... innan det rasar in pengar från "ingenstans".
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Inkomsterna tar du väl upp? Det måste du om det inte är hobbyverksamhet.
Är det värdet du funderar på så är förmögenhetsbeskattningen avskaffad så det lär inte bli några problem. Enda tillfället du behöver någon uppgift om vad domänen är värd eller vad du köpt den för är när du ska sälja den. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Självfallet tar jag upp inkomsterna.
![]() Känns ungefär som att köpa aktier för mina privata pengar och sedan stoppa in utdelningen i företaget som inkomst :blink: Hänger ni med vad jag menar eller är det bara jag som fått totalt hjärnsläpp i vanlig ordning? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
enskild firma och du är samma sak, bokför som en kostnad under IT-tjänster och betala från företagskonto i fortsättningen bara. Om du vill göra det tillbaka i tiden bokför mot kassa
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|