FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har länge funderat över trycket på VPS:er
Då många webb- och serverhosting leverantörer erbjuder tjänsten, samt ganska mycket reklam dyker upp ttt som tätt (t.ex. FSData som pressar reklam på IDG) undrar jag över hur stor efterfrågan egentligen är. Ni som tillhandahåller tjänsten VPS, vad säger ni? Är det relativt enkelt att fånga upp kunder att poppulera servern med? Vilket är det vanligaste användningsområdet för kunders VPS (webb, mail, databas etc)? Hur många väljer en Windows VPS respektive Unix/Linux VPS? Till er som funderar/redan köpt VPS; Varför köpte ni en VPS? Varför inte gå direkt på colo alternativt dedikerad? Är ni nöjda med vad ni får? Till sist är jag även lite nyfiken på att veta vilken plattform som används som host. Kör ni Xen, Virtuzzou, Citrix, VMware, eller vad kör ni? Då vissa svar till frågorna kan vara känsliga (vat vet jag) är jag tacksam för de svar jag får. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Kundperspektiv:
Köper jag webbhotell eller VPS får jag "managed" med på köpet i tjänsten. Någon övervakar, felsöker, felkorrigerar, uppgraderar, patchar etc servern som används till webbhotell/VPS. Jag får dessutom tillgång till att antal utvecklings-/publiseringsverktyg som jag enkelt kan installera på mitt webbhotell/min VPS. Köper jag colo/dedikerad får jag ju en betydligt "naknare" tjänst. Jag får själv fixa/ta ansvar för övervakning, felsökning, felkorrigering, uppgraderingar, patchningar etc och skaffa/installera lämpliga verktyg till min dator. Inte speciellt lockande om man är mer intresserad av att publicera webbplatser än av serverteknik/system management. Alternativt får jag köpa till "managed hosting" till min server, vilket ju gör att jag hamnar i en helt annan prisklass. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Köpte/köper VPS av samma anledning som wwww - det ingår "support". Jag tycker att VPS är att bra första steg mellan hotell och colocation, men tyvärr så pallar inte den VPS som jag har för så mycket belastning som jag skulle vilja, och ibland så känns den lite för trög i förhållande till priset.
Min VPS kör oldschool UML (User Mode Linux), vilket var cool för fyra-fem år sedan, men knappast nu. Jag tror inte att marknaden för VPS är så stor att det går att bygga sin verksamhet på bara sådana i Sverige. Du måste nog ha rätt många kunder om det ska bli lönsamt, samtidigt som att det kräver rätt mycket hårdvara. Jag tror också att det kommer att bli svårt att konkurrera med lösningar som Google App Engine och Amazon EC2, om det var så att du tänkt starta en egen verksamhet runt VPS. Men ett svenskt Amazon EC2 vore lite cool :-) Numera har jag även colocation. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag tycker att vps är intressant dels av priset och dels hur smidigt det är att sätta upp nya instanser efter behov
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Uppgraderingar, konfigurering, felsökning och backup får man väl själv göra på sin VPS? Det är väl det som är själva poängen. Att någon annan installerar, underhåller och uppgraderar själva virtualiseringen påverkar inte det system som jag installerat.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
det är ju flera fördelar som nog flera vet om och tänker på.
sedan finns det ju även nackdelar. Det är ju i princip en egen server. Det ger stora friheter men även risker så som säkerhet och att om man inte vet riktigt vad man gör så kan man ju göra så ens site inte funkar för servern är "sönder". Men fördelarna är många. att kunna öka på diskutrymme, ram, cpu ofta LIVE är helt klar fördel. Att man får friheten att lägga in och köra de saker man kanske vill köra. Även att man oftast är det tänkt att ha mer cpu och ram resurser än ett vanligt webbhotells konto. om du delar upp en dedikerad server i låt säga 10 delar så får du ju betala mer för varje 10e del jämfört med om du hade köpt en hel dedikerad server. Fördelen är ju att du till viss del har en form av hantering ifrån supporten och att du samtidigt slipper betala för en hel server med det krångel och kostnader det innebär. Att köpa en vps är nästan lika lätt att köpa som att köpa ett webbhotells konto. I vissa fall så betalar man ju med sms och får ett sms tillbaka med login. Det finns ju både för vps och webbkonto. Jag tror att de som växer gärna tar steget till en VPS ifrån ett webbkonto för de är inte mogna nog för en hel server än. Både för att de inte behöver alla de resurserna än och även för det som krävs i kunskap och ekonomisk budget. Växer man i en vps så går det ju oftast att bygga på mer resurser tills dess att man känner att man gått högt nog i trappan att kunna ta steget till en egen dedikerad istället. Och då ofta väljer man gärna det företag som man hade VPSen hos ifall man är nöjd. Kanske rent av åtnjuta privilegiet att bara hyra en server med ett enkelt paket där man bakar in en service att få servern hanterad av leverantören. Jag vet att flera går ifrån webbkonto till VPS och sedan när inkomsterna och fördelarna kan försvara det så går man tillbaka till sin leverantör och vill få hjälp med flytt och även köp/hyrning av server ifrån denne leverantör. De leverantörer som har vps borde/måste ha dedikerade servrar eller möjlighet att erbjuda VPS i den kapacitet som en dedikerad hade kunnat ge kunden. För annars går kunderna till en ny leverantör när de växer ifrån. Jag gjorde en sådan flytt i förra veckan åt någon ifrån en leverantör som inte erbjöd dedikerade och där förlorade dom en kund som garanterat kommer behöva fler dedikerade inom en överskådlig framtid. Men jag tror att marknaden för VPS i sverige är ung.. Den kommer mer och mer skulle jag nog våga säga. Ju fler som erbjuder det och ju fler som provar på det så kommer informationen spridas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Jag skaffade nyligen VPS för att ha som utvecklingsserver. Fungerar bra, från Glesys.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
VPS ökar mer och mer, är ökad prestanda och frihet som är dom största anledningarna.
Sedan om folk väljer en managed tjänst eller inte beror på kunskapen. Sedan tror jag alla servrar i framtiden kommer vara virtualiserade, försöker själv få över alla servrar till virtuella. Du kan aldrig använda quadcore servrar optimalt utan virtualisering om du då inte har vissa specefika applikationen som är helt anpassad att kunna använda alla core helt optimalt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Väntar bara på att dom utökar med VPS i Växjö så man kan ha sekundär namnserver och mailserver där. Leverantör: www.patrikweb.se |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|