Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hosta på företagslina

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-10, 12:32 #1
RickardA RickardA är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
Nykomling

Hej,

Vi har ett projekt som just nu har ganska små bandbreddskrav, men snål ekonomi och kräver dedikerad server av diverse skäl.

Är det någon som har erfarenhet av att hosta några enstaka servrar i egna lokaler på ett vanligt företagsbredband?

Vi har tillgång till en källare som verkar som ett idealt ställe att placera några servrar i, då den ändå måste värmas med ca 1500 W året runt. Bredbandsbolaget har en företags-ADSL-tjänst där de erbjuder 3 Mbit upp / 4 Mbit ner med fast IP för 800:-/månaden. Jag inser att detta inte är 'garanterad' bandbredd och inte jämför med en riktig lina. Men även om man får en bråkdel av vad de säger så är det ju ganska bra. Och om vi hittar ett par personer intresserade att dela på linan så är vi ju nere under vad den billigaste "riktiga" co-hostingen kostar.

Har någon provat att hosta något seriöst på en sådan lina? Är det något uppenbart vi missat?

Mvh,
Rickard
RickardA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-10, 12:48 #2
Sebbe Sebbe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Sebbe Sebbe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Hej!

Ett par saker värda att kolla upp innan ni kör igång är:

- Kolla avtalet om att ni får hosta servrar på linan. Brukar skilja sig mellan bolag, en del tillåter icke-kommersiella servrar medan andra säger nej helt.
- En del leverantörer har lagt in i avtalet rätt om att klippa linan om användningen påverkar andra kunder.
- Den uppkoppling vi har till mitt företag, så är avtalet skrivet så att uppkopplingen får ligga nere i 36h innan vi får ersättning och inom 48h skall den fungera igen. Det här inget jätteproblem då linan endast används till internet och e-post läsning + att vi har 3G modem. Men om linan lligger nere t.ex. 48h för kanske det är problem.

/Sebbe
Sebbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-10, 12:57 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Elkostnaden för ett par serverar bör ju kosta mer än internetnanslutningen. Du kan ju hitta co-lo för 500 kr/mån.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-10, 13:29 #4
Nykomling

Nykomling

Tack för bra tips! Jag ska ta och begära ut avtalstexten ifrån bredbandsbolaget och kolla.

Hur är det med elkostnaden egentligen? Jag har sett flera co-location-alternativ ha en gräns runt 125W i medelförbrukning innan man måste betala mer. Med ett pris på 50 öre per kWh så får jag:
(125/1000) kW * (30 * 24) h/månad * 0.5 kr/kWh = 45 kr/månad.

Så, om jag inte räknar fel blir ett par servrar ~ 100:-/månaden att lägga på månadskostanden. Kanske inte "mer än internetanslutningen", men viktigt att väga in.
Oläst 2008-04-10, 13:35 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Det blir billigare för dig att ställa server på colocation än hyra en lina för 800:- men beror ju på hur många servrar du tänkt ha.

Avtal och så bör stå på deras sida vad som gäller.

När det gäller el i serverhallar så kostar kyla + reservkraft. Räkna kostnad för leverantör är 150-250 per A.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-10, 15:29 #6
Nykomling

Nykomling

Jag kunde inte hitta bredbandsbolagets avtalstext på webben. Har mailat och frågat. Men de pratar om att köra egna servrar på linan, så det ska nog vara ok.

Citat:
Det blir billigare för dig att ställa server på colocation än hyra en lina för 800:- men beror ju på hur många servrar du tänkt ha.
Ja; och om bandbredden faktiskt är nära de 3 Mbit upp de påstår, så kan man ju hosta kanske åtminstone tre servrar på linan under samma begränsningar som de blilligaste co-hosting-alternativ jag sett, så då blir det ju billigare.

Citat:
Räkna kostnad för leverantör är 150-250 per A.
Du menar A = Ampere? (d.v.s. 1 A => 230 W) Hur många A räknar du att en typisk 1U-server drar?

Så länge det handlar om några få servrar tror jag problemet med kyla redan är löst (se min första post). Och reservkraften kompromissas nog bort initialt.
Oläst 2008-04-10, 16:15 #7

Går få 3Mbit trafik på colo för under 800 med, du får ju tänka på att din företagsanslutning som är max begränsad till 3Mbit. Vilket gör att du ändå inte kan trycka 3Mbit 24/7.

Om du nu skulle göra det så har du verkligen överbokat trafiken och det skulle gå segt.

Så i verkligheten så skulle förbrukningen på colo inte bli 3Mbit i värde.

Japp, Ampere (230W). Beror helt på vad för server du har, nya Intel CPU har ju modeller med 80W.

Men räkna 0.5-1A per server
Oläst 2008-04-10, 16:22 #8
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
BBB brukar tillåta servrar, dock inte mailservrar då de spärrat port 25, som många andra.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-10, 16:50 #9
Nykomling

Nykomling

Tack för intressant input!

Citat:
Går få 3Mbit trafik på colo för under 800 med.
Med 3 servrar så är väl jämförelsen mer om ifall det går att hitta 1Mbit colo <= 250 kr per server. Om någon vet något i den prisklassen, så tar jag gärna emot en länk. Vi har inte bestämt oss för själv-hosting-lösningen ännu.

Citat:
du får ju tänka på att din företagsanslutning som är max begränsad till 3Mbit. Vilket gör att du ändå inte kan trycka 3Mbit 24/7
Sorry, jag är inte riktigt med. Det kommer inte vara någon betydande användning av den här linan utöver servrarna. Så varför menar du att jag inte kan trycka 3Mbit 24/7? (Annat än att bredbandsbolaget kanske inte håller vad de lovar...)
Oläst 2008-04-10, 17:10 #10

Om man ska omvandla 3Mbit i average förbrukning så är det 320 * 3 = 960GB totalt ca trafik.

Då din speed är låst till 3Mbit så lär du max komma upp i 1.5-2Mbit average, visst du kan maxa 3Mbit 24/7 men du kommer aldrig lyckas ha så hög trafik utan att du har förmycket besökare än du har trafik för.

Och du har ju inte samma trafik olika tider på dygnet, så faktiska kostnaden för en colo leverantör för 3Mbit skulle ändå max blivit 1-2Mbit om man skulle begränsat till 3Mbit burst. Och en låst port på 3Mbit kan man i stort sätt ge bort, kostnaden är minimala.

Men om du skulle stå hos leverantör utan gräns på 100Mbit port så kan du komma över 3Mbit om det är många besökare i förbrukning.

Men enkelt du kan få Colo + 3Mbit speed för under 800:- dock ska du ha 3 servrar är det nog precis du kan lyckas förhandla om det.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017