Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

För fläskig ´logga´ på websidan ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-04, 15:27 #1
Liv&helvetes avatar
Liv&helvete Liv&helvete är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2005
Nykomling
Liv&helvetes avatar

Satt och gjorde om designen för ett par veckor sen. Och det har slagit mig mer och mer att kanske loggan till sidan är i fläskigaste laget för dom som sitter med dålig uppkoppling.

Har checkat sidan hemma hos morsan, som sitter med 1/1Mbit. Och där går det smärtfritt. Så igentligen så skulle jag väl redan där vara nöjd med det. Men då vi alla sitter på olika ställen i vårt avlånga land, så skulle det vara förbannat intressant att få veta hur man själv uppfattar nerladdningen av det hela.

Gjorde en sk. "full page test" på nätet mest för att få lite humm om vart man ligger.

Men teset i sig är rätt så värdelöst då jag inte vet vad det är man har testat sidan imot. För det jag är ute efter det är ju att få veta vad man sitter med för uppkoppling.

För hur man än vänder och vrider på saken så har jag endå en viss ansvar imot mot mina besökare. För det är inte roligt att sitta med en pissig uppkoppling och man kommer in på grafiskt tung sidan. Många ger nog upp innan man ens har hunnit skriva in domän namnet.

Så det jag nu skulle vilja ha lite hjälp med det är ju att få veta vad ni sitter med för uppkoppling, och hur ni uppfattar själva laddning av sidan i stort.

WWW: http://www.livohelvete.se
Ska kanske nämna att sidan är checkad med Internet Explorer och Mozilla Firefox med fin fint resultat. Så sitter ni med andra webläsare än dom två så kan jag inte garantera en viss felskönhets missar och barnsjukdomar.
Liv&helvete är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-04, 16:28 #2
stuckish stuckish är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
stuckish stuckish är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Snyggt iallafall!

Jag tror nog det funkar bra, beror väl kanske lite vad som är din huvudsakliga målgrupp iofs. Är det riktad mot utlandssvenskar i sydostasien eller typ pensionärer så kanske man ska fundera lite. Men annars sitter väl folk med ganska feta uppkopplingar?
stuckish är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-04, 16:59 #3
Liv&helvetes avatar
Nykomling

Nykomling
Liv&helvetes avatar

Citat:
Originally posted by stuckish@Mar 4 2008, 17:28
Snyggt iallafall!

Jag tror nog det funkar bra, beror väl kanske lite vad som är din huvudsakliga målgrupp iofs. Är det riktad mot utlandssvenskar i sydostasien eller typ pensionärer så kanske man ska fundera lite. Men annars sitter väl folk med ganska feta uppkopplingar?
Du har vissrligen något i vad du säger.

Men man vill ju endå ge dom som nu sitter med dåliga uppkopplingar en ärlig chans att få ta del av det som dom som sitter med bättre uppkopplingar får göra.

Utan att man för den saken skull ska ge upp innan man ens har lyckas kommit in på sidan.

Men jag vet inte jag heller, kan vara en arbetskada från min sida det här oxå. Något som sitter kvar sen man började lansera 56 kbps modemen.
Liv&helvete är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-04, 17:16 #4
Arzoras Arzoras är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2008
Nykomling

Tror inte du behöver oroa dig speciellt mycket eftersom det är väldigt få idag som använder modem, dessutom så borde den ju blir cachad efter första besöket.
Arzoras är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-05, 08:52 #5
JimmyOhs avatar
JimmyOh JimmyOh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2007
JimmyOh JimmyOh är inte uppkopplad
Medlem
JimmyOhs avatar

Reg.datum: Jan 2007
Inget fel på det där. Rock on!
JimmyOh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-05, 09:55 #6
turborakettis avatar
turboraketti turboraketti är inte uppkopplad
Medlem

turboraketti turboraketti är inte uppkopplad
Medlem
turborakettis avatar

Ooooo, apdiggar designen! Och CuteNews var något nytt för mig också, ska lägga på minnet...

Gjorde en Speed Report: http://www.websiteoptimization.com/s...ivohelvete.se/
Vad gäller nedladdningstider är väl det intressantaste:
Connection Rate Download Time
14.4K 178.52 seconds
28.8K 92.76 seconds
33.6K 80.51 seconds
56K 51.11 seconds
ISDN 128K 20.51 seconds
T1 1.44Mbps 8.17 seconds

Tttade lite på koden. Ser att det är quirks mode och tabell-layout, vilket kanske jag skulle undvika, men jag är en CSS-nörd, så mina åsikter på det området behöver du kanske inte ta hänsyn till... MEN, vad gäller nedladdningstider blir de nog inte bättre av att cache stängs av i headern:
Kod:
<META HTTP-EQUIV="Pragma" content="no-cache">
<META HTTP-EQUIV="Cache-Control" CONTENT="no-cache">
Varför gör du det?

Har kollat sidan i Firefox 2, Safari 2 och Safari 3, alla på mac, och det ser lika bra ut i alla.
turboraketti är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-05, 10:17 #7
Nykomling

Nykomling

Är du osäker på hur sidan ser ut så kan du ju alltid kolla den med https://www.browsershots.org/ dom har dom flesta webbläsarna.
Arzoras är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-05, 10:50 #8
sasserdudes avatar
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
sasserdudes avatar

Gillar din design, riktigt tjusigt, hade du haft mer på din blogg hade jag gärna läst mer.

Där har vi en blogg man fastnar för, och man vill läsa.. men de finns inget att läsa!!

Skriv mer så har du en premunant!

Sidan laddades hyffsat snabbt, men jag tror det är mer ditt webbhotell det hänger på..

för loggan segade lite .. ändå sitter jag med 24mbit.. och 57kb är ingenting.. så det är nog ditt webbhotell i så fall.
sasserdude är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-05, 11:39 #9
Liv&amp;helvetes avatar
Liv&amp;helvete Liv&amp;helvete är inte uppkopplad
Nykomling

Liv&amp;helvete Liv&amp;helvete är inte uppkopplad
Nykomling
Liv&amp;helvetes avatar

Citat:
Originally posted by sasserdude@Mar 5 2008, 11:50
Gillar din design, riktigt tjusigt, hade du haft mer på din blogg hade jag gärna läst mer.

Där har vi en blogg man fastnar för, och man vill läsa.. men de finns inget att läsa!!

Skriv mer så har du en premunant!

Sidan laddades hyffsat snabbt, men jag tror det är mer ditt webbhotell det hänger på..

för loggan segade lite .. ändå sitter jag med 24mbit.. och 57kb är ingenting.. så det är nog ditt webbhotell i så fall.
Roligt att höra.

Nä, det är inte så mycket klottrande i bloggen än så länge. Men det är tänkt och är meningen att jag ska dumpa lite allt matnyttigt. Så har du lite tålamod så kommer det mer läsbart.

Sen det här som du nämde om att det kan vara webhotellet som är boven i dramat om seg nerladdnig. Det är nog inte helt omöjligt nu när du säger det.

turboraketti:
- "MEN, vad gäller nedladdningstider blir de nog inte bättre av att cache stängs av i headern. Varför gör du det?"

Hm..ja du,.. Det var en jävliga bra fråga. :mellow:
Lär åtgärdas. Shysst att du nämde det iallfall.

Arzoras: Tackar och bockar.
Liv&amp;helvete är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-05, 13:02 #10
Peter_Holms avatar
Peter_Holm Peter_Holm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Peter_Holm Peter_Holm är inte uppkopplad
Medlem
Peter_Holms avatar

Reg.datum: Jan 2004
Det är en jättecool design men för att lätta upp den lite kanske flash kan rekommenderas för några av elementen samt att du tar bort tabell-designen och ersätter med div.

Men det är lite av ett ilands-problem egentligen..... är du nöjd så kör...
Peter_Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017