FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur bred kan man göra en sida? Mitt nya projekt börjar närma sig 1000px i bredd men jag undrar om det är för mycket? Vad tycker ni?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag kollade faktiskt nyss. 1% av mina besökare kör 800x600 eller lägre upplösning. Bredare än 1000px skulle jag inte göra en site, sen är det ditt val om du vill ta hänsyn till de som kör lägre.
De är inte många och de måste vara väldigt vana vid att siterna är för breda nu för tiden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Håller med bäst att stanna på 1000 px det är det som är vanligaste upplösningen.
Undvik även att göra den i full 1024 px eftersom det gör att du måste börja scrolla i sidled. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
60em (max) Jasså... finns det fortfarande webmasters som jobbar i pixlar, det var väl någonting som man pysslade med i Frontpage på 90-talet.
![]() 1em = 16px Ergo: 960px |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
em? Ja, så långt har jag inte kommit ännu :P pixlar fungerar bra.
Då kör jag vidare på 1000px, tänkte varva kodandet med lite design istället för att inte tappa lusten. ![]() Tack för svaren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Är det "em" som gäller framför "px" nu altså? -- dvs, är det mera standard i samtliga webbläsare och optimerat så inte IE har dumknullat "em"-värdet ;-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Har upplösning på 1400*1050, men föredrar trots detta inte att surfa i helskärmsläge! 760 pixlar finner jag vara en bra upplösning och är vad jag själv brukar sikta på när jag gör något. (Behövs bredare tycker jag att du ska se över strukturen på innehållet. )
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Sorry ngt. OT: Eliasson, Jag vet inte om det är "em" som är den absoluta sanningen. Själv föredrar jag "em" framför "%". Huvudsaken är att storleken är dynamisk, att köra med pixlar är i min mening bara att måla in sig i ett hörn. Men, såklart... Det fanns ju folk som vägrade byta från häst till bil när det begav sig. :-D
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|