FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Inom ett par månader ska jag lansera ett community som jag tror kommer att växa sig rätt stort inom Sverige med tiden. Just nu i början har jag bara ett lågrpris-webhotell hos one.com som jag är nöjd med hittills.
Men jag funderar på om det kan börja bli problem med neretider och slött när sidan börjar få mer trafik, hur mycket påverkar det? Var går gränsen ungefär innan jag bör byta, klarar t ex ett forum med 5000 medlemmar sig? När jag byter upp mig, kanske jag väljer något dyrare alternativ som loopia eller liknande. Klarar dessa riktigt stora siter? Eller har de flesta stora siter egna serverar ståendes? Kanske det rent av är en ekonomiskt vinst att köpa hem egna serverar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
VPS kan vara en bra mellanfas, eller COlo då får du ju stå för hårdvara själv, eller helt enkelt dedikerat om du inte vill äga själv, då hyr du ju då ett färdigt paket.
jag tror alternativ 1 eller 2 är att rekomendera tills att sidan drar in såpass att du kan försörja en server från sidinkomster (om du planerar att ha sådana) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
prata med hotellet du har just nu, de kan vara intresserade att ev. sponsra dig med lite extra cpu kraft/bandbred eller har maskiner som är mindre belastade för just sådana projekt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Okej tack för tipsen
![]() Men jag undrar forfarande ungefär hur långt man klarar sig på ett lågprishotell som one.com? Hur mycket kostar det egentligen att ha en egen server? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men själva Co-location bör du inte betala mer än runt 500 kronor / månad för en stabil host med rejält med bandbredd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Beror på leverantören och hur belastade deras servrar är, kan vara så att ett lågpris även klarar sig längre än en dyrleverantör.
Men både Colo och dedikerade servrar gå få för 500:- som grundpris så är ju valet ditt när du kan motivera kostnaden eller blir tvungen pga du blir utslängd. Har du en vettig leverantör så bör dom säga till innan dom blir tvugna att stänga ner sidan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Lite varningens ord om just communities på lågprishotell, eller webbhotell överhuvudtaget, är att det ofta blir problem när det växer till sig om leverantören har många kunder på samma server så att dom tillsammans med ditt konto segar ner systemet vilket ofta händer hos leverantörer som kör med så kallad "overselling", dvs dom säljer mer resurser än vad som finns på servern med förhoppning om att alla inte ska använda sina konton fullt ut. Bandbredd och webbutrymme betyder ofta mindre roll än hur mycket resurser som behövs för ditt comunity...
Det kan även bli lite segt på databas fronten om det är många kunder på samma server som kanske inte använder databaserna så mycket, men ändå lägger upp väldigt många databaser eftersom databaserna är delade på servern. Om du inte är besatt av att sidan ska laddas lite snabbare, måste ha servern placerad på en viss geografisk plats eller orolig för utländska lagar så kan du ganska enkelt få tag på en mindre server för under 500:-/månad eller mindre i framförallt USA. Nu när dollarn kryper omkring 6 kronorssträcket är det riktigt billigt där borta ![]() Som en liten parantes kan jag berätta om vad som hände när en av mina resellers fick för sig att sälja ett paket till ett community som inte gick så där lysande ![]() ![]() Och i det här fallet så var den första servern nästen helt tom...hade det varit 400 kunder till där hade den nog klappat ihop totalt vill jag lova ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tycker du ska börja med lågpris, du vet inte ATT det tar fart, byt när det HAR fart
Jag har www.retroforum.se på cliche och det går bra, de har inte klagat på forumet, däremot har de invändningar mot att ha filmsnuttar på sidor, de klagade på en konstnär jag gjort sidan till som visade en rörlig installation på framsidan, jag fick se till att den inte startade automatiskt (www.torawindahl.com) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
vadå får du inte ha en film på sidan?
det är ju en vanlig mpeg fil som besökaren laddar ner.. att sedan besökarens webbläsare gör så det inte syns att den faktist är en nerladdad fil som påbörjat är ju en annan sak.. men det är ju helt vanlig nerladdning av fil.. får man inte ha det? eller hade du gjort någon mer invecklad strömmande lösning? låter lite fel iallafall av cliche.. *edit* för övrigt så sa mortekai det som behöver sägas som varning om lågpris hotell för sådant som kan komma att kräva cpu/ram på servern. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
dom gillade inte belastningen av att filmen startade när man gick in på index-sidan
"kan komma att" var just det jag menar det var frågan om, man vet inte att det blir så mycket besök, så belastningen blir så hög, när/om den blir det kan man snabbt byta |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|